<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Sommer

Hele bloggen

Kveldsbad og natt i gapahuk ved Lillsjön

Det siste tilskuddet til familien kom plutselig for et par uker siden, og huset har vært fult av barnegråt, bleier og småbarnskaos. Når vi endelig fikk besøk av storesøstrene, tok turpappa med de tre største barna på overnattingstur til vakre Lillsjön...

På vandring gjennom gruver utenfor Örebro

Vi trodde vi hadde oppdaget alt som var å oppdage rundt Ørebro. Også kom vi tilfeldigvis over Limstensgruvorna på instagram! Limstensgruvorna er rester fra gruvedriften på 1800-tallet, og her, langt inne i skogen utenfor Örebro, brøt de opp kalksten for mer enn 100 år...

Ravinevandring i Vintgar Gorge

Det er få steder som er så vakre at de får oss til å miste pusten. Vintgar Gorge i Slovenia er et av de. Med krystallklart vann i alle naturens blånyanser, bruer og knirkende treplattformer, er dette et naturlig eventyrland for både store og små, og vi er glade for at...

Eventyr bak fossen Peričnik

Jeg har alltid drømt om å kunne gå bak en foss! Og når det er 30 grader i Slovenia, og vi akkurat har kommet fra en fjelltur i De juliske Alper er det ingenting som frister mer enn en kald dusj!Fossen Peričnik ligger i Triglav nasjonalpark, nesten midt i mellom Bled...

Fjelltur i De juliske Alper: Fra Vršič Pass til Slemenova Špica

På vår korte reise gjennom Slovenia, var det ingen tvil om at vi måtte høyt opp i De juliske Alper og inn i hjertet av Triglav Nasjonalpark.  Målet for dagen var fjelltoppen Slemenova Špica på 1911 moh, en lett tur som lover utrolig utsikt. Selve vandringen er ikke...

Kveldsbad og vakker utsikt over Bled

Bledsjøen er kåret til en av verdens vakreste sjøer, og er et must å besøke i Slovenia! For å få den aller beste opplevelsen sov vi i telt på Camping Bled, en campingplass med perfekt beliggenhet for både eventyr i De julianske Alper og bading og opplevelser rundt...

Løver, klesvask og strender – Venezia med barn

Venezia var en destinasjon vi ikke kunne unngå å besøke når vi var på interrail gjennom Europa.Men er Venezia virkelig en bra destinasjon for barn?Det var flere som hadde sagt at det ikke var noe gøy for små barn i Venezia...Museer, eldgamle bygninger, romantikk,...

Vakker utsikt og barnevennlig vandring i Skåle Klint

Dagen var kommet for å kjøre den lange turen til Hallsberg for å utforske enda et av Ørebros flere hundre naturreservat. Oftest ser vi oss rundt på google, og leter frem et reservat som ser spennende ut. Og i dag fristet det ikke med blomsterenger eller eikeskoger. Vi...

Bergslagsleden til Falkaberget

Mellom høststormene fikk vi et par timer til å utforske et område vi har lengtet etter å reise til - Ånnaboda som ligger et par mil utenfor Örebro by. Ånnaboda er friluftslivmekkaet i Örebro, sommer som vinter, med egen slalåmbakke, milevis med skiløyper og...

Dovrasjödalen – Örebros fineste naturreservat?

Blant Örebros mer enn 260 naturreservat ligger Dovrasjödalen litt gjemt like nedenfor den travle europavei 20 som går som en pulsåre mellom Stockholm og Göteborg. Men den som velger å begi seg ut på de små grusveiene inn mot denne spesielle sprekkdalen som huser de...

På telttur i Danmark – helt gratis!

Det er ikke så lett som du skulle tro å dra på telttur i Danmark! De fleste velger kanskje teltferie på en camping, men friluftsmennesker som oss ønsker alltid å være nærmest mulig naturen - dessuten er det jo helt gratis å sove i det fri!I Danmark har de ikke...

Topptur til Danmarks høyeste fjell

Når vi først var i Danmark måtte vi jo prøve oss på bestigningen av Danmarks høyeste fjell! Etter å ha sett solnedgangen gå ned over et nesten flatt steppelandskap og buldret på stranda skulle det bli godt å komme seg opp i høyden! Etter et par timers kjøring sørover...

Buldring på bunker i Danmark

Finnes det virkelig buldring i Danmark? Det spørsmålet stilte vi oss etter et par dager i Tønsberg med buldring og lek på Hvasser. Ferden gikk videre med danskebåten til Hirtshals, og her hadde vi allerede funnet oss et sted å slå opp teltet for natta. Heldigvis kunne...

Alene over Dyrhaugsryggen

Dyrhaugsryggen strekker seg en kilometer langs toppene i Hurrungane, midt i mellom Skagastølsdalen og Ringsdalen, og byr på storslagen utsikt over de spisse toppene som utgjør Hurrungane. Fra Store Dyrhaugstind kan du fortsette langs den eksponerte ryggen over Midtre...

Trollkarlsklint – vårt eget paradis på jord!

Så fort vi er på en ny plass må vi utforske, finne ut av hva vi kan gjøre her. Og siden aktivt friluftsliv i Sverige ikke er i nærheten av like utbredt som i Norge, må vi studere kart, google, snakke med folk. Det finnes ikke ut.no, her er det orienteringskart på...

På trolljakt gjennom grotter i Jätteberget

5 mil vest for Örebro, og ikke så alt for langt fra der vi bor finnes det et hemmelig lite sted. Et bittelite naturreservat med urskog og enorme steinblokker. Og midt inne i skogen finnes det over 80 meter med grotter og huler som kan utforskes på leting etter troll...

Badeland og camping på Leksand Sommarland

Det er nesten obligatorisk for oss å besøke et tivoli eller lekeland i løpet av sommeren med barna. Og denne gangen lå tilfeldigvis Svenske Leksand Sommarland med sitt store badeland på veien hjem fra Røros! Vi sjekket inn på campingplassen for enkelhets skyld. Det er...

Ørkenvandring på Røros

Helt siden jeg var liten hadde jeg trodd at Røros hadde en helt ekte ørken. Når vi endelig fikk muligheten til å ta med barna på ørkenvanding, kunne google fortelle meg at det ikke er en ekte ørken likevel - det regner for mye! Selvfølgelig bryr vi oss ikke om det -...

Luftig klatring over Snøhettatraversen

Årets store eventyr for oss skulle bli å klatre hele Snøhettatraversen! Etter nederlaget på Store Skagastølstind i fjor, var planen egentlig å gi den et nytt forsøk i år.Men med 3 barn på slep er det ikke enkelt å finne en barnevakt som gjerne blir med langt inn i...

Verdens beste turmat – Pizza på bålet

Reklame - samarbeid med Iver & Evne | Hvorfor samarbeider vi på bloggen? Vi hadde vært så heldige å fått muligheten til å prøve ut Iver & Evne sine nytenkende oppskrifthefter. Selve ideen med disse er at det skal være enklere for barna å være med på kjøkkenet,...

Med barn på Innerdalstårnet uten klatreutstyr

Vi vet det er blitt kjempepopulært å gå til Innerdalstårnet. Ikke bare er det en av de mest ikoniske toppene i Norge, men når den attpåtil ligger i Norges vakreste fjelldal og er tilgjengelig uten klatreutstyr, er det ikke rart at stadig flere ønsker å stå på toppen...

Skjerdingfjellet – en bortgjemt perle i Innerdalen

Turplanene var mange og drømmene enda større, men da fridagen fra barna kom hadde Leo rukket å bli syk etter mange kalde netter i telt.Vi måtte revurdere planene om langtur, og heller se hva vi kunne få til i løpet av en litt kortere dag.Fra Innerdalen er ikke...

Telttur med buldring og klatring i Bohuslän

Vi skulle hente barna i Göteborg for å begynne sommerferien der, og hva passet vel bedre enn å ta med telt og dra ned en dag før for å sjekke ut buldring og klatring i Bohuslän?Selv om vi har bodd flere år i Oslo, har vi liksom aldri kommet oss over til Bohus. Føreren...

Bergslagsleden Etapp 3 – Stjärnfors till Nyberget

Vi äter frukost, packar ihop tältet, tar på oss säckarna och börjar vandringen mot vårt nästa mål; Nyberget. Stigen för oss snabbt till Myggsjön efter att gått paralellt med bilvägen via ungskog och skogsväg.Efter Myggsjön går stigen kraftigt uppför i ca en kilometer....

Bergslagsleden Etapp 2 – Gillersklack till Stjärnfors

Kl 06 vaknar familjen i tältet, regnet har avtatt och solen skymtas bakom målnen.Vi packar ner tältet, fyller på med energi och gör oss redo för den sista milen av etapp 1. Kropparna värker när vi sätter fart mot vårt första delmål, Gillersklack.Av rutin stannar vi...

Bergslagsleden Etapp 1 – Kloten till Gillersklack

Dags för nya äventyr! Vårt mål är att ta oss med Bergslagsleden från Kloten till Hammarby, 100 km på 5 dagar.Vi är två vuxna och våran son på ett år som sitter med i bärstolen. Leo har redan vart med på många turer i bärstolen där han sitter med både myggnät, sol- och...

Prøvetur med telt og hengekøye til Skådalen

Barna var endelig på besøk, og dette skulle bli vår siste helg før vi flytter til Sverige. Med en nesten tom leilighet og strålende sol, var det ikke annet å gjøre enn å dra på telttur! For å få mest mulig ut av turen, pakket vi med to hengekøyer som jentene kunne...

Vår første natt i hengekøye med barn!

Det er blitt virkelig populært å sove ute i hengekøye for tiden, og vi ville se om det lot seg gjøre med et lite barn!Fordelene med å sove i hengekøye er mange -> det er mindre å bære på, du får en utrolig utsikt, også er det skikkelig digg!Vi er jo i...

Nederlaget på Store Skagastølstind

Store Skagastølstind, eller Storen på folkemunne, hadde lenge vært en besettelse for meg... Jeg hadde aldri sett fjellet. Jeg hadde aldri vært i Hurrungane eller på denne kanten av Jotunheimen. Jeg og Isabella hadde tidligere måtte snu et par hundre meter opp...

En uke i telt med baby og to barn

Det var tid for den årlige turen til Innerdalen, og vi sover alltid i telt når vi er her.Både for å spare penger, men også for det sosiale - da kan hele familien samles rundt bålet og det er et helt eventyrland å utforske for barna like utenfor soveposen.Denne gangen...

Topptur til Snøfjell i Innerdalen

Aiko var på vei opp Innerdalstårnet, og Isabella og Saga ønsket seg en kort tur til "Sagafjellet" denne dagen. Det var altså på tide med en egen tur opp en av de mer ukjente toppene i Innerdalen! På Renndølssetra hadde jeg ofte bladd og drømt meg bort i den gamle...

Innerdalens tøffeste tur

For første gang siden Leo ble født hadde vi nå fått muligheten til barnepass og en dag for oss selv. Vi ønsket oss begge en tur gjennom Innerdalen, og for å teste formen valgte jeg ut en rundtur gjennom tre fjelldaler fremfor en topptur. På kartet så det ganske...

7 år og på toppen av Innerdalstårnet

Det er umulig å komme til Innerdalen og ikke legge merke til Innerdalstårnet! Første gang Aiko var i Innerdalen måtte hun sitte igjen på Renndølsetra mens pappa gikk opp til den lokkende fjelltoppen. Hun var bare 3 år, og vi syntes det var alt for tidlig å gå opp på...

Oppdagelsesferd og hyttetur til Vassfaret

Vi hadde noen dager til overs i sommer som vi ikke hadde planlagt å bruke til noe. Etter en dag på verandaen i solen kjente vi alle at vi trengte litt mer, å komme oss ut i naturen og oppdage noe nytt! Et kjapt søk på airbnb etter hytter i nærheten, førte oss til...

Den søvnløse natta – første telttur med baby!

Leo var blitt 7 uker gammel. Å si at vi følte oss klare til å ta en telttur denne helgen er en stor overdrivelse.Vi var rett og slett nødt, skulle vi klare en uke i telt senere i sommer! Men det var meldt varmt vær for helgen, og vi har nok netter ute i telt med barna...

Reinsdyr og ødelagte knær over Glittertind

Like etter å ha gått Besseggen og kommet tilbake med båten fra Memurubu til Gjendesheim, pakket vi sammen teltet, satte oss i bilen og kjørte rundt hele Jotunheimen til vi kom inn til Visdalen mot Spiterstulen. Morgendagens turmål var legendariske...

Drømmetur over Besseggen

Besseggen hadde lenge vært i tankene våre. Det er jo en tur man bare MÅ ta i følge turblader, nettet og alle vi snakker med!Og siden vi søker naturen for å gå i fred og ro uten andre mennesker rundt oss, er kanskje ikke Besseggen på en lørdag det opplagte valget...Men...

Fra Rondvassbu til Bjørnhollia over Rondeslottet

Denne helgen skulle vi utforske et helt nytt område - nemlig majestetiske Rondane: Vi planla å telte ved Rondvassbu for så å gå fra Rondvassbu til Bjørnhollia over Vinjeronden og Rondeslottet og tilbake igjen neste dag til parkeringsplassen fra Bjørnhollia gjennom...

Vi prøver campinglivet i Sverige

For første gang bestemte vi oss for å bo litt mer komfortabelt denne sommerferien.Etter en telthelg i Innerdalen og en teltovernatting ved Storsjøbadet, gikk turen nå videre for å prøve campinglivet i Sverige på den berømte Stenö Camping i Söderhamn.Selv om denne...

Storsjøbadet og telttur i Sverige

Fra Innerdalen hadde vi kjørt opp til Trondheim, men etter et par dager med en vanlig regntung og kald trøndersk sommer bestemte vi oss for å reise østover inn i Sverige der langtidsvarselet lovte strålende sommervær.Vi pakket bilen og sa farvel til Trondheim og...

Innerdalen og tur til Innerdalstårnet

Dette skulle bli Isabellas aller første tur til Norges vakreste fjelldal, og vi reiste opp allerede torsdag morgen for en ordentlig langhelg i Innerdalen.Resten av familien skulle komme på fredag ettermiddag, og vi hadde fulgt nøye med på værmeldingen.Dette året...

3 teltplasser rundt Oslo på 3 netter

Vi hadde flyttet ut fra leiligheten i Stavanger i mai, og hadde alt vi eide i bilen vår.Denne sommeren skulle vi reise rundt i Norge og Sverige og bo i telt i flere måneder.Men vi måtte en snartur innom Oslo for å finne en leilighet til høsten, og vi hadde satt av 3...

Steinur og super utsikt på Gaustatoppen

Fra gårsdagens fantastiske klatretur opp Via Lara på Hægefjell, gikk turen i dag til Rjukan og Gaustatoppen.En liten fjelltur opp en ikonisk "must see" fjelltopp passet perfekt på vår lille norgesturné denne sommeren, og vi gledet oss til å se hva Gaustatoppen på 1883...

Via Lara på Hægefjell – en rå klatreopplevelse!

Nå kjente vi oss klare for å teste våre kunnskaper på et skikkelig, skikkelig høyt fjell! Turen skulle gå til Hægefjell i Nissedal, og målet var å klatre legendariske Via Lara:Via Lara er kjent som "jomfruruta" for de som driver med tradisjonell klatring, og er et...

Teltparadiset vårt i Dalsvågen

Vi bodde nesten et år i Stavanger, og Aiko og Saga var ofte på besøk i opp til en uke av gangen.Da passet vi alltid på å ta fri fra jobben og dra på nye eventyr hver gang. Men en plass dro vi alltid tilbake til, det som ble vårt teltparadis i Dalsvågen: Dalsvågen...

Helgetur til Innerdalen i regnet

Turen til Innerdalen er en årlig tradisjon, og hit må vi reise hver sommer - uansett vær!Dette året var ingen unntak, men jeg hadde akkurat begynt å jobbe igjen, og kunne ikke ta meg fri mer enn en helg for årets tur.Jeg pakket sekkene våre på torsdag kveld, hentet...

Første telttur med barn ved Hauktjern i Østmarka

Det har vært mange andre ting i livet som har vært prioritert enn å gå på tur med barn.Jeg kommer selv fra en aktiv turfamilie, men i mitt voksne liv fant jeg først tilbake til gleden ved å være på tur når jeg møtte Isabella. Jeg hadde et sterkt ønske om å ta med...

Gå ikke glipp av et eneste eventyr!