3 teltplasser rundt Oslo på 3 netter

23 jun, 2016 | 0 kommentarer

Vi hadde flyttet ut fra leiligheten i Stavanger i mai, og hadde alt vi eide i bilen vår.

Denne sommeren skulle vi reise rundt i Norge og Sverige og bo i telt i flere måneder.

Men vi måtte en snartur innom Oslo for å finne en leilighet til høsten, og vi hadde satt av 3 dager til å finne drømmeleiligheten før vi skulle reise opp til Lofoten.

Når vi først har 3 netter i Oslo så passer vel ingenting bedre enn å bli litt kjent? Så vi bestemte oss for å sove i telt på 3 forskjellige steder de 3 nettene vi hadde!

Det ble spennende og uforglemmelige opplevelser, og vi fant en av våre favorittsteder ved Semsvannet utenfor Oslo der vi ofte går tilbake på tur også i dag!

1. Teltnatt – Telt og hengekøye på Grefsenkollen:

Denne natten ville vi prøve å telte bynært, så vi pekte ut Grefsenkollen som det perfekte overnattingsstedet! Vi tok med oss Viggos søster Pia som bodde i Oslo, også kjørte vi opp til den nesten tomme parkeringen på Grefsenkollen.

Her gikk vi bare et par hundre meter ned til utkikkspunktet der vi kunne se ut over hele Oslo og Oslofjorden!

Det var ikke like enkelt å finne teltplass, men etter litt leting nøyde vi oss med en liten halvgod flekk i midten av en skråning. Noen ganger får det bare holde for en natt!

Det ble enklere for Pia som fikk låne hengekøyen vår. Den spente vi opp mellom to grantrær like nedenfor utsiktspunktet slik at hun kunne ligge og se ut over byen der nede, og opp til stjernehimmelen der oppe.

overnatte i hengekøye på grefsenkollen

For å passe på at komforten var på topp hadde vi med dyne og pute til Pia, og hun fikk låne et liggeunderlag av oss til hengekøyen. Det er utrolig praktisk når vi skal sove så nære bilen!

Vi tok selvfølgelig med litt ekstra god å spise og drikke, og vi ble sittende rundt bålet og nyte solnedgangen og selskapet til stjernene kom opp før vi gikk og la oss denne sommernatta!

bål på grefsenkollen med utsikt over oslo

2. Teltnatt – Regntungt telt i Østmarka:

Vi måtte ha en natt i telt i Østmarka også, men denne gangen ville vi se hvordan det så ut fra andre siden!

Vi kjørte til Lørenskog og parkerte på en stor parkeringsplass ved en skole. Akkurat idet vi parkerte bilen begynte det å småregne, og vi samlet fort sammen det vi måtte trenge for natta.

Målet for kveldens overnatting var Østbyputten inne på Akershussiden av Østmarka. Ikke langt i fra det berømte Losby Gods.

Veien inn var bred skogsvei, og vi ble passert av ryttere på kveldstur med sine hester flere ganger.

Det tok ikke lang tid før vi kom frem til Østbyputten, og her fant vi veldig fort en kjempefin plass å slå opp teltet.

Vi hadde det travelt i regnet, og vi fikk opp teltet i en fart – endelig kunne vi legge inn sekker til tørk!

Det ble en tidlig kveld med kortspill i teltet som det oftest blir på regnværsdager.

På morgenen våknet vi ganske trøtte begge to. Vi hadde sovet på kongler hele natten, og det fristet ikke å gå ut og bli våte igjen.

Men vi fikk kokt kaffe og lagd oss frokost i ly av noen trær, og idet skylaget sprakk opp fikk vi et glimt av dette lille tjernet i all sin prakt.

østmarka er fint i akershus også

Det er nok ganske vakkert her, og vi må komme tilbake til denne siden av Østmarka igjen på en bedre dag!

3. Teltnatt – Geriljatelting og fullmånen ved Semsvannet:

Vi skulle på visning på en leilighet i Høvik utenfor Oslo, og passet på å finne et sted i nærheten for å slå opp teltet. Semsvannet så på kartet ut som en plass med mange muligheter, så vi satte kursen dit.

Det var sent på kvelden da vi kom frem, og sola lå lavt på sommerhimmelen.

I dette magiske lyset fikk vi se Semsvannet for første gang, og det kjentes som om vi var kommet til himmelen! Spesielt etter den ikke-så-bra natta i Østmarka!

det er vakkert ved semsvannet

Stien er bred rundt hele Semsvannet, og vi gikk et godt stykke før vi kom bort fra hus og hytter langs veien. Det begynte å bli mørkt, men vi trengte å lage middag og finne en bra teltplass nært en bekk.

Vi fortsatte derfor å gå til vi kom nesten halveis rundt vannet. Her kom vi til en utrolig vakker foss, og nå på kvelden hadde vi hele Semsvannet for oss selv!

For et perfekt sted!

Men vi kunne ikke slå opp teltet like ved stien, og vi hadde sett skilt langs veien som fortalte oss at det ikke var lov å telte her…

Fra fossen gikk det en sti litt opp i høyden, og vi fulgte denne et stykke opp til vi kom til et flatere parti. Og hva fant vi? Her lå det en flat liten gresseng og bare ventet på oss!

Vi fikk slått opp teltet på et helt perfekt underlag, og etter å ha spist middag nede ved vannet tok vi turen opp til teltet vår i lyset av fullmånen.

sommerkveld på semsvannet

En helt perfekt avslutning på 3 spennende netter i telt rundt Oslo!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!