<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Kveldsbad og vakker utsikt over Bled

29 jun, 20190 kommentarer

Bledsjøen er kåret til en av verdens vakreste sjøer, og er et must å besøke i Slovenia!

For å få den aller beste opplevelsen sov vi i telt på Camping Bled, en campingplass med perfekt beliggenhet for både eventyr i De julianske Alper og bading og opplevelser rundt Bledsjøen.

Og fra øyeblikket vi gikk av toget kunne vi se den utrolig vakre sjøen nedenfor oss.

Rekordvarmen hadde fulgt med oss til Slovenia, og selv 500 meter over havet var det tropevarme.

lake bled i slovenia

Nede ved stranda var det fest, og folk badet, drakk og sang i solen.

Flere var ute i robåter og noen testet balansen på SUP.

Et par fiskere hadde akkurat dratt i land en enorm fisk som de pakket inn i en våpenveske.

Midt ute i sjøen lå et slott på en liten øy, og det krystallklare vannet var omringet av spisse fjelltopper.

Den magiske blå, sjøen fristet til et bad, og det veldig snart!

Inne på campingen fikk vi satt opp teltet og skiftet til badeklær på rekordtid.

bled campingplass i slovenia

Det var utrolig godt med et bad i varmen!

Vi plasket rundt i det avkjølende vannet, stupte og svømte, gledet oss over å være ferdige med varme togturer for denne gang.

bade i bledsjøen

Når solen begynte å gå ned bak fjellene, tok vi turen opp mot et av utkikkspunktene over sjøen.

En liten sti like ved campingen viste vei mot utkikkspunktene Ojstrica og Mala Osojnica, og det gikk bratt opp i skogen fra start.

Jentene hadde bare bikiniene på seg, det var fremdeles varmt i luften.

Likevel gikk det fort opp, inn i skogen, inn i skyggen, opp mot fjellet.

stien til Ojstrica over lake bled

Solen skinte frem mellom trærne, og til slutt fikk vi klyve opp steiner for å komme til det nærmeste utkikkspunktet Ojstrica.

På toppen var det flere mennesker, en liten benk og helt fantastisk utsikt!

Vi så ned over hele sjøen Bled, over til byen og langt ut mot fjellene vi skulle oppdage neste dag.

utsikt fra Ojstrica ned til bledsjøen

På andre siden av toppen kunne vi se rett ned på campingplassen, vi var svimlende høyt oppe.

Etter å ha tatt bilder satte vi oss ned på benken og spiste litt mens vi gledet oss over å være her ved en av verdens vakreste sjøer!

Utenfor teltet på kvelden fikk vi endelig se stjernehimmelen igjen, og når mørket senket seg kom ildfluene frem i hundretall for å ønske oss velkommen til Slovenia.

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!