<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Barneturer

Hele bloggen

Barnevennlig tur i Tiveden Nasjonalpark

Det er ikke like lett å dra på turer lengre nå når Leo er blitt to år. Han er blitt for tung for bæremeisen, så heftige toppturer på vulkaner eller lange flerdagsvandringer i skogen er helt utelukket. Vi er rett og slett gått tilbake til å oppsøke de gode, gamle...

Kveldsbad og natt i gapahuk ved Lillsjön

Det siste tilskuddet til familien kom plutselig for et par uker siden, og huset har vært fult av barnegråt, bleier og småbarnskaos. Når vi endelig fikk besøk av storesøstrene, tok turpappa med de tre største barna på overnattingstur til vakre Lillsjön...

På vandring gjennom gruver utenfor Örebro

Vi trodde vi hadde oppdaget alt som var å oppdage rundt Ørebro. Også kom vi tilfeldigvis over Limstensgruvorna på instagram! Limstensgruvorna er rester fra gruvedriften på 1800-tallet, og her, langt inne i skogen utenfor Örebro, brøt de opp kalksten for mer enn 100 år...

Interrail med barn – et eventyr for livet!

Denne sommeren var det vår tur til å prøve interrail med barna! Isabella ble hjemme med minstemann, og Viggo reiste med de to eldste barna som var 9 og 6 år. Reiseruten vår gikk fra Paris til Pula, og opplevelsene strakk seg fra trappeløp opp Eiffeltårnet og...

På tur med telt og sovepose i Europa

Denne sommeren reiste turpappa og de to eldste barna på en liten europaturne.I 8 dager skulle vi reise på interrail fra Paris til Pula med tog, buss og båt for å få nye opplevelser, sjekke av noen punkter på bucketlista (Eiffeltårnet!), og ikke minst få masse...

Ravinevandring i Vintgar Gorge

Det er få steder som er så vakre at de får oss til å miste pusten. Vintgar Gorge i Slovenia er et av de. Med krystallklart vann i alle naturens blånyanser, bruer og knirkende treplattformer, er dette et naturlig eventyrland for både store og små, og vi er glade for at...

Eventyr bak fossen Peričnik

Jeg har alltid drømt om å kunne gå bak en foss! Og når det er 30 grader i Slovenia, og vi akkurat har kommet fra en fjelltur i De juliske Alper er det ingenting som frister mer enn en kald dusj!Fossen Peričnik ligger i Triglav nasjonalpark, nesten midt i mellom Bled...

Fjelltur i De juliske Alper: Fra Vršič Pass til Slemenova Špica

På vår korte reise gjennom Slovenia, var det ingen tvil om at vi måtte høyt opp i De juliske Alper og inn i hjertet av Triglav Nasjonalpark.  Målet for dagen var fjelltoppen Slemenova Špica på 1911 moh, en lett tur som lover utrolig utsikt. Selve vandringen er ikke...

Kveldsbad og vakker utsikt over Bled

Bledsjøen er kåret til en av verdens vakreste sjøer, og er et must å besøke i Slovenia! For å få den aller beste opplevelsen sov vi i telt på Camping Bled, en campingplass med perfekt beliggenhet for både eventyr i De julianske Alper og bading og opplevelser rundt...

Løver, klesvask og strender – Venezia med barn

Venezia var en destinasjon vi ikke kunne unngå å besøke når vi var på interrail gjennom Europa.Men er Venezia virkelig en bra destinasjon for barn?Det var flere som hadde sagt at det ikke var noe gøy for små barn i Venezia...Museer, eldgamle bygninger, romantikk,...

Vakker utsikt og barnevennlig vandring i Skåle Klint

Dagen var kommet for å kjøre den lange turen til Hallsberg for å utforske enda et av Ørebros flere hundre naturreservat. Oftest ser vi oss rundt på google, og leter frem et reservat som ser spennende ut. Og i dag fristet det ikke med blomsterenger eller eikeskoger. Vi...

Barneskirenn og enkel topptur i Storlidalen

Første dag i påskeferien er familiedag! Hele storfamilien tok seg ut på ski i strålende påskevær - sol fra helt skyfri himmel. Målet var Fluren, der vi gikk på lille julaften i fjor.   Men det egentlige målet var kos. Masse kos.   Alle fikk på seg skiene, og...

Heldags vandring gjennom Kilsbergen

Endelig barmark, vår og sol! Alle som kjenner oss vet at vi har lengtet etter disse dagene, dager da vi bare kan pakke en lett sekk, ta på skoa og gå lange, fine turer i naturen! I dag bestemte vi oss for å gå en av de mest populære partiene av Bergslagsleden, etappe...

Overnattingstur i Tiveden nasjonalpark

OK - det er bare å innse det:Vi begynte vårt nyttårsløfte bra med å sove ute en natt i januar.Så kom februar, kulda, jobb, plikter, kaos og alt for lite tid eller lyst. Og vi fikk aldri kommet oss ut.Men den siste helgen i mars var Leo nede for telling med influensa,...

Når teltturen ikke går helt som planlagt

Vi hadde bestemt oss for å sove i telt denne natta! Vi lover! Det gikk bare ikke helt som planlagt... En sekk var pakket til bristepunktet med telt, soveposer, varme klær og god mat. Bæremeisen ble pakket proppfull av vann, bleier, Leos klær og det som ikke fikk plass...

Fjell, fyrtårn og Tenerifes østligste punkt

Den siste dagen i Tenerife ville vi tilbake til de frodige skogene og ville fjella på østkysten.Vi hadde funnet en rundtur på 9 kilometer som gikk over fjell og ned daler til et fyrtårn langt ute på Tenerifes sparsomt bebodde østkyst.Turen går midt i hjertet av...

Tenerifes vakreste utsiktspunkt (og best bevarte hemmelighet!)

Scroller du gjennom Instagram med #tenerife, så er det ganske sikkert at du har sett de vakre ruinene av kirken Los Realejos som klorer seg fast i fjellsiden for å unngå å ramle ned i det asurblå havet.Det hadde i alle fall vi, og ut fra bildene ser det ut som det...

Månelandskap og fjellklatring ved foten av Teide

Plutselig våknet vi opp til synet av vulkanen Teide og skyfri himmel på Tenerife!Denne lumske vulkanen hadde gjemt seg i et tett skylag siden vi ankom øya, men nå strålte solen fra blå himmel og vi fikk endelig se en av verdens høyeste vulkaner i all sin prakt.Det var...

Et luftigere (og mindre folksomt) alternativ til Mascadalen

Turene du må ta når du er i Tenerife er mange, men vandringen gjennom Mascadalen står som den mest populære av de alle.Fremfor å gå i kø sammen med turister i sandaler i en skyggefull dal, ble vi tipset om en luftigere og vakrere tur som gir enda større...

Lett tur med super utsikt i Anaga, Tenerife

Den første turen vår i Tenerife gikk til nasjonalparken Anaga, helt øst på den lille ferieøya. Så fort vi kom bort fra den travle motorveien og inn på veien mot Anaga, kjente vi at vi hadde valgt riktig. Dagen hadde begynt med lett regn, men her klarnet det opp....

Første vintertur i telt med barn!

Når vi setter oss som mål å sove minst en natt ute hver måned med barna i 2019, må vi jo bare gjennomføre!Vi hadde kanskje ikke sett for oss at januar skulle komme med bitende kulde og netter som sjeldent ble varmere enn 10 minusgrader.Den første helgen bestemte vi...

Lekhytteklint – Kilsbergens beste utsikt?

Lekhytteklint ligger ganske nært der vi bor, men vi har aldri tatt oss tid til å besøke denne berømte toppen.Som en del av Bergslagsleden er Lekhytteklint lett tilgjengelig, og en veldig populær utsiktstopp for Örebroere.I dag kom sola frem med en blå vinterhimmel, og...

Søndagstur til vinterland

Det hadde vært kaldt i nesten en uke, men nede i lavlandet var det fremdeles grønt på jordene. Vi lengtet etter vinter og snø, og denne søndagen skulle vi på oppdagelsesferd til vinterland!Ikke så langt unna der vi bor er det en liten kolle, ikke mer enn 280 meter...

Melkeveien, livet og telttur på Tio Sjöars Led

Selv i starten av november var det meldt strålende vær og akkurat passe temperaturer.Det var to måneder siden sist vi sov ute, og vi lengtet etter en ny natt i naturen!Etter omfattende research ble målet for helgen bestemt - vi skulle gå langs Tio Sjöars Led.Denne...

Reise til Costa Rica med barn? Her er våre beste tips!

Vurderer du å reise til Costa Rica med barn? Det burde du! Landet kom i fjor på listen til Magasinet Reiselysts topp 15 steder å besøke i vinter, og vil du oppleve Costa Rica før "alle andre" gjør det, bør du reise nå! Landet ligger vanvittig langt unna, og det er...

Høsteventyr i Sälven naturreservat i Örebro!

Vi har besøkt mange naturreservat og nasjonalparker i Örebro, men når fylket har mer enn 200 naturreservat og 3 nasjonalparker, så har vi så vidt begynt vår oppdagelsesreise på dette vakre stedet! Denne helgen fikk vi det svenskene kaller brittsommar - en...

Langs strender og under grotter midt i Sverige

Hvor finner du langstrakte sandstrender side om side med enorme grotter midt i Sverige?   I Tiveden nasjonalpark i Örebro vel!   Denne perlen av en nasjonalpark tok oss med storm sist uke, og denne helgen bare måtte vi tilbake! Med alle tre barna i bilen,...

Svensk villmark i Tiveden nasjonalpark utenfor Örebro

Ekte villmark sør i Sverige? Svensk villmark er vel noe du knapt finner andre steder enn i Padjelanta og Sarek, langt oppe i sveriges utilgjengelige og myggbefengte nordområder? Det trodde vi også! Men like utenfor storbyen Örebro ligger Tiveden nasjonalpark. Denne...

Høsttur med telt og hengekøye til vakre Göljan

Vi ELSKER konseptet #nattinaturen! At Norsk Friluftsliv engasjerer seg til å få med enda flere mennesker ut på en natt i den herlige naturen vår er mildt sagt ubeskrivelig bra.Også er det ganske deilig å få et lite spark bak, om bare for å minne oss på at det er mulig...

Hallagården – Örebros eneste og beste dyrehage

Denne helgen fikk vi endelig muligheten til å besøke Hallagården, som tilfeldigvis ikke bare er Örebros eneste, men også beste dyrehage! Hallagården djurpark ligger idyllisk til i den lille byen Lekhyttan, sentralt plassert ved E18 et par mil vest for Ørebro sentrum....

Bergslagsleden til Falkaberget

Mellom høststormene fikk vi et par timer til å utforske et område vi har lengtet etter å reise til - Ånnaboda som ligger et par mil utenfor Örebro by. Ånnaboda er friluftslivmekkaet i Örebro, sommer som vinter, med egen slalåmbakke, milevis med skiløyper og...

Dovrasjödalen – Örebros fineste naturreservat?

Blant Örebros mer enn 260 naturreservat ligger Dovrasjödalen litt gjemt like nedenfor den travle europavei 20 som går som en pulsåre mellom Stockholm og Göteborg. Men den som velger å begi seg ut på de små grusveiene inn mot denne spesielle sprekkdalen som huser de...

På telttur i Danmark – helt gratis!

Det er ikke så lett som du skulle tro å dra på telttur i Danmark! De fleste velger kanskje teltferie på en camping, men friluftsmennesker som oss ønsker alltid å være nærmest mulig naturen - dessuten er det jo helt gratis å sove i det fri!I Danmark har de ikke...

Topptur til Danmarks høyeste fjell

Når vi først var i Danmark måtte vi jo prøve oss på bestigningen av Danmarks høyeste fjell! Etter å ha sett solnedgangen gå ned over et nesten flatt steppelandskap og buldret på stranda skulle det bli godt å komme seg opp i høyden! Etter et par timers kjøring sørover...

Trollkarlsklint – vårt eget paradis på jord!

Så fort vi er på en ny plass må vi utforske, finne ut av hva vi kan gjøre her. Og siden aktivt friluftsliv i Sverige ikke er i nærheten av like utbredt som i Norge, må vi studere kart, google, snakke med folk. Det finnes ikke ut.no, her er det orienteringskart på...

På trolljakt gjennom grotter i Jätteberget

5 mil vest for Örebro, og ikke så alt for langt fra der vi bor finnes det et hemmelig lite sted. Et bittelite naturreservat med urskog og enorme steinblokker. Og midt inne i skogen finnes det over 80 meter med grotter og huler som kan utforskes på leting etter troll...

Badeland og camping på Leksand Sommarland

Det er nesten obligatorisk for oss å besøke et tivoli eller lekeland i løpet av sommeren med barna. Og denne gangen lå tilfeldigvis Svenske Leksand Sommarland med sitt store badeland på veien hjem fra Røros! Vi sjekket inn på campingplassen for enkelhets skyld. Det er...

Ørkenvandring på Røros

Helt siden jeg var liten hadde jeg trodd at Røros hadde en helt ekte ørken. Når vi endelig fikk muligheten til å ta med barna på ørkenvanding, kunne google fortelle meg at det ikke er en ekte ørken likevel - det regner for mye! Selvfølgelig bryr vi oss ikke om det -...

Verdens beste turmat – Pizza på bålet

Reklame - samarbeid med Iver & Evne | Hvorfor samarbeider vi på bloggen? Vi hadde vært så heldige å fått muligheten til å prøve ut Iver & Evne sine nytenkende oppskrifthefter. Selve ideen med disse er at det skal være enklere for barna å være med på kjøkkenet,...

Med barn på Innerdalstårnet uten klatreutstyr

Vi vet det er blitt kjempepopulært å gå til Innerdalstårnet. Ikke bare er det en av de mest ikoniske toppene i Norge, men når den attpåtil ligger i Norges vakreste fjelldal og er tilgjengelig uten klatreutstyr, er det ikke rart at stadig flere ønsker å stå på toppen...

Telttur med buldring og klatring i Bohuslän

Vi skulle hente barna i Göteborg for å begynne sommerferien der, og hva passet vel bedre enn å ta med telt og dra ned en dag før for å sjekke ut buldring og klatring i Bohuslän?Selv om vi har bodd flere år i Oslo, har vi liksom aldri kommet oss over til Bohus. Føreren...

Bergslagsleden Etapp 3 – Stjärnfors till Nyberget

Vi äter frukost, packar ihop tältet, tar på oss säckarna och börjar vandringen mot vårt nästa mål; Nyberget. Stigen för oss snabbt till Myggsjön efter att gått paralellt med bilvägen via ungskog och skogsväg.Efter Myggsjön går stigen kraftigt uppför i ca en kilometer....

Bergslagsleden Etapp 2 – Gillersklack till Stjärnfors

Kl 06 vaknar familjen i tältet, regnet har avtatt och solen skymtas bakom målnen.Vi packar ner tältet, fyller på med energi och gör oss redo för den sista milen av etapp 1. Kropparna värker när vi sätter fart mot vårt första delmål, Gillersklack.Av rutin stannar vi...

Bergslagsleden Etapp 1 – Kloten till Gillersklack

Dags för nya äventyr! Vårt mål är att ta oss med Bergslagsleden från Kloten till Hammarby, 100 km på 5 dagar.Vi är två vuxna och våran son på ett år som sitter med i bärstolen. Leo har redan vart med på många turer i bärstolen där han sitter med både myggnät, sol- och...

Pakkeliste for lang telttur med barn

Hva pakker vi egentlig til en telttur med barn? Når vi bestemte oss for å gå i fem dager langs de første fem etappene av den massive Bergslagsleden med Leo, måtte vi planlegge litt annerledes enn på tidligere turer. Det var på tide å lage en ordentlig pakkeliste for...

Hva pakker vi til telttur med små barn?

Det er mange som spør hva vi pakker til telttur med små barn, og hva som er viktig å huske på.Selv om vi har vært på hundrevis av teltturer med små og større barn, er det ikke alltid enkelt å vite hva vi må pakke. En lang telttur krever mer enn en mindre, men en ting...

Buldring i Østmarka med barn

Østmarka er helt perfekt for barn!Vi elsker å reise til Østmarka, enten det er for en telttur langt inne i skogen, vakre gåturer med bæremeis eller barnevogn, eller bare for å være i naturen!Spesielt er Østmarka kjent som det beste stedet i Oslo for buldring og...

Prøvetur med telt og hengekøye til Skådalen

Barna var endelig på besøk, og dette skulle bli vår siste helg før vi flytter til Sverige. Med en nesten tom leilighet og strålende sol, var det ikke annet å gjøre enn å dra på telttur! For å få mest mulig ut av turen, pakket vi med to hengekøyer som jentene kunne...

Når alt ikke går helt som planlagt på tur med barn

Pinsehelgen kom med strålende sol og herlig sommervarme. To hele fridager sammen måtte utnyttes, og vi hadde brukt tid på å planlegge vår siste tur i Nordmarka før vi skulle flytte.Vi hadde bestemt oss for å bestige Oslos høyeste fjell, Kjerkeberget på 631 moh! Og...

Vår første natt i hengekøye med barn!

Det er blitt virkelig populært å sove ute i hengekøye for tiden, og vi ville se om det lot seg gjøre med et lite barn!Fordelene med å sove i hengekøye er mange -> det er mindre å bære på, du får en utrolig utsikt, også er det skikkelig digg!Vi er jo i...

Rundtur over Skaugumsåsen

Våren er kommet, og det var på tide med en tur opp til Skaugumsåsen. Vi har vært på Semsvannet både sommer og vinter, alltid med Skaugumsåsen fristende i det fjerne. Nå var det på tide å ta turen med Leo i bæremeisen for å slå ihjel nok en solskinnsdag i...

På tur mellom t-banestopp i Østmarka

Det er lørdag, sola skinner, og Isabella er på jobb. Jeg og Leo måtte komme oss ut på tur, og jeg hadde lyst til å gå innover i Østmarka for å se hvor langt våren var kommet. Vi hadde lenge lurt på om det er mulig å slå opp telt i Østmarka nå, eller om det fremdeles...

Nærtur til Kalvøya

Kalvøya utenfor Sandvika er en av våre favorittsteder for bad og lek på sommeren. Og nå som våren virkelig hadde tatt tak, snøen smeltet og sola endelig varmet godt, tok vi turen ut med alle tre barna for å lete etter vårtegn! Turen ut til Kalvøya er en del av...

Skitur og grilling i fjæra

Denne lørdagen tok jeg med alle tre barna på en tur ned til vannet. Sola skinte, og snøen lå fremdeles godt i terrenget. Isabella var bortreist, så jeg fikk planlegge en liten nærtur som var overkommelig alene med tre barn. Å kunne gå 10 minutter fra Høvik togstasjon...

Kolsåstoppen rundt med bæremeis

Kolsåstoppen er en av våre favorittsteder når det er finvær og vi ønsker en enkel tur med barna, og her har vi vært mange ganger både sommer og vinter. Nå er det kommet nesten uendelig mye snø for vinteren, og med strålende vårsol og mye nysnø fristet det å prøve å gå...

Vakre naturopplevelser i Cloudbridge Nature Reserve

Eventyrlystne tok vi turen til Cloudbridge Nature Reserve, et naturreservat som ligger inneklemt mellom de høye fjellene som omringer Cerro Chirripo. Fra den vakre fjellbyen San Gerardo de Rivas, blir den smale bilveien forvandlet til en enda smalere kjerrevei. Med...

Båtliv og delfiner på hvalsafari i Manuel Antonio

Etter forsøket på å besøke sirkuset i Manuel Antonio nasjonalpark, bestemte vi oss heller for å stikke av fra folkemengdene og dra på hvalsafari! Langs vestkysten av Costa Rica finnes det både hvaler og delfiner. Knølvalene kan du se nesten hele året, men er oftest...

Punta Cahuita – Costa Ricas vakreste nasjonalpark!

Tenk om det fantes en nasjonalpark i Costa Rica der du kan svømme i krystallklart vann, oppleve utrolig natur og se massevis av dovendyr, aper og coati på nært hold? En nasjonalpark som har alt dette, men uten folkemengdene i Monteverde eller Manuel Antonio? Tror du...

Med barn til den aktive vulkanen Concepcion i Nicaragua

Vulkanen Concepción ligger midt i en av verdens største innsjøer og danner, sammen med sin lillesøster Maderas, den vakre og frodige øya Ometepe. Som en av Nicaraguas høyeste vulkaner, og uten tvil mest aktive og aggressive med 24 utbrudd de siste 100 åra, er den et...

Strand, surfing og øl i Tamarindo i Costa Rica

I følge Lonely Planet er Tamarindo et sted som du bare må besøke når du er i Guanacaste i Costa Rica. Vi hadde leid oss et herlig lite hus på Playa Conchal, en halvtimes kjøretur fra Tamarindo. Her var vi helt isolerte. Ingen restauranter, matbutikker, ingenting. Bare...

Piratstranden i Guanacaste – Playa Bahia De Los Pirates

På turen vår gjennom Costa Rica, stoppet vi et par dager på den varme nordvestkysten i Guanacaste før vi tok turen over til Nicaragua. Det er ikke mye annet å gjøre i Guanacaste enn å ligge på stranda. Selvfølgelig kan du prøve surfing, øl og storbylivet i Tamarindo,...

Llanos de Cortés – den eneste fossen du trenger å besøke i Costa Rica?

Vi oppdaget denne fossen ved en ren tilfeldighet. Isabella søkte på nasjonalparker og mulige stopp på veien til Guanacaste, og Lonely Planet mente at Llanos de Cortes er den eneste fossen du trenger å besøke i hele Costa Rica! Et stopp med både bading og fossefall...

Skuffelser og stor natur i Monteverde Cloud Forest

Innlegget inneholder annonselenker for Tanum.no | Hvorfor bruker vi annonselenker? Var det en nasjonalpark vi måtte besøke i Costa Rica, så måtte det være Monteverde Cloud Forest. I alle fall i følge bibelen vår før reisen, den ganske kompakte og inspirerende Lonely...

Turist for en dag på kaffeplantasje i Monteverde

Vi hater å være turister. Men vi elsker kaffe! Derfor måtte vi få med oss et besøk til en lokal kaffeplantasje i Costa Rica! I bilen på vei til Monteverde bestemte vi oss for å bestille en ettermiddagstur på en kaffeplantasje med Don Juan Coffee Tours. Det er så...

Mektige La Fortuna Waterfall i Costa Rica

Vi er gale etter fosser. Helt gale. Vi elsker den overdøvende lyden av enorme mengder vann som raser ned en stupbratt fjellside. Mektige naturkrefter, eldgammel geologi og et mirakel på en gang. Når vi først var i La Fortuna, måtte vi jo få med oss La Fortuna...

På leting etter vulkankrater i Costa Ricas jungel

Så fort stratovulkanen Arenal kom til syne mellom skydekket, holdt vi på å kjøre av veien. En vulkan med nesten perfekt konisk form, frodig gressdekke, og sigende røyk fra toppen gjorde at vi måtte bremse ned, og vi kjørte gapende forbi mens køen bak oss ble stadig...

Badeliv i Montezuma

Montezuma er en vakker, kaotisk, liten hippieby som nesten vokser ut av havet på Nicoyahalvøya. Byen er utgangspunkt for opplevelser på denne berømte halvøya, og vi bodde like utenfor i den lille byen Cabuya. Cabuya har stenete strender, og er mer som en støvete...

Ceviche, Mikrobryggeri og Montezuma Waterfalls

Vi brukte Cabuya som base på Nicoyahalvøya for å slippe unna kaoset i Montezuma, og det var vi glade for. Den travle storbyen Montezuma ligger bare en kort kjøretur unna, og Cabuya ble utgangspunkt for flere fantastiske opplevelser enn bare den magiske nasjonalparken...

Brøleaper og gåsehud i Cabo Blanco naturreservat

Innlegget inneholder annonselenker for Tanum.no | Hvorfor bruker vi annonselenker? Cabo Blanco naturreservat var hovedgrunnen til at vi reiste til Nicoyahalvøya og den søvnige byen Cabuya. I følge bibelen vår på turen - Lonely Planets Best of Costa Rica - var Cabo...

Snartur til Kolsåstoppen

Denne helgen hadde vi besøk av bestefar, og søndagen våknet vi opp til strålende sol! Vi hadde noen timer før bestefar skulle til flyplassen, og da rekker vi jo akkurat en snartur til Kolsåstoppen! Kolsåstoppen er en av våre favorittsteder både med og uten barna! Ikke...

Over Romsdalseggen med en baby

Det var siste helgen i september, og vi lengtet etter å komme oss ut på en ordentlig tur. Leo var nå blitt 4 måneder gammel, og vi visste at dette var en av de siste mulighetene våre for en ordentlig fjelltur med telt før vinteren og kulda kommer. Værmeldingen var...

Telttur og klatring på Skullerud

En ny helg med barna var i vente, og det var meldt bra vær! Etter en klatreøkt på Oslo Klatresenter tidligere i uka hadde Viggo og Isabella utforsket skogen ved Skullerudåsen i høstregnet. På turen vår oppdaget vi en suveren teltplass som vi lovet oss selv at vi...

En uke i telt med baby og to barn

Det var tid for den årlige turen til Innerdalen, og vi sover alltid i telt når vi er her.Både for å spare penger, men også for det sosiale - da kan hele familien samles rundt bålet og det er et helt eventyrland å utforske for barna like utenfor soveposen.Denne gangen...

7 år og på toppen av Innerdalstårnet

Det er umulig å komme til Innerdalen og ikke legge merke til Innerdalstårnet! Første gang Aiko var i Innerdalen måtte hun sitte igjen på Renndølsetra mens pappa gikk opp til den lokkende fjelltoppen. Hun var bare 3 år, og vi syntes det var alt for tidlig å gå opp på...

Oppdagelsesferd og hyttetur til Vassfaret

Vi hadde noen dager til overs i sommer som vi ikke hadde planlagt å bruke til noe. Etter en dag på verandaen i solen kjente vi alle at vi trengte litt mer, å komme oss ut i naturen og oppdage noe nytt! Et kjapt søk på airbnb etter hytter i nærheten, førte oss til...

Den søvnløse natta – første telttur med baby!

Leo var blitt 7 uker gammel. Å si at vi følte oss klare til å ta en telttur denne helgen er en stor overdrivelse.Vi var rett og slett nødt, skulle vi klare en uke i telt senere i sommer! Men det var meldt varmt vær for helgen, og vi har nok netter ute i telt med barna...

Vinterteltur til Lauvtjern i Østmarka

Denne helgen fikk vi besøk fra Sverige, og det var meldt strålende sol! Da var det ingenting annet å gjøre enn å finne en ny plass vi kunne utforske, og denne gangen falt valget på Lauvtjern i Østmarka.Å dra på telttur med barn til nye områder rundt Oslo er noe vi...

På telttur med barn over isen

Det hadde vært skikkelig kaldt inn i det nye året, og et tykt lag av is hadde lagt seg inne mellom øyene utenfor Høviksodden i Oslofjorden.Med litt mildere vær og et nytt snødekke lå alt til rette for et nytt og spennende eventyr med barna! Denne helgen skulle vi dra...

Med barna på tur til Bogstavannet på vinteren

Denne vinterdagen tok vi med barna på tur til Bogstavannet for å gå på isen i sola. Vi har vært på Bogstavannet mange ganger på sommeren for å bade, og barna har mange gode sommerminner herifra. Bogstavannet er et vakkert sted som er lett å komme til fra Oslo både med...

Vi prøver campinglivet i Sverige

For første gang bestemte vi oss for å bo litt mer komfortabelt denne sommerferien.Etter en telthelg i Innerdalen og en teltovernatting ved Storsjøbadet, gikk turen nå videre for å prøve campinglivet i Sverige på den berømte Stenö Camping i Söderhamn.Selv om denne...

Storsjøbadet og telttur i Sverige

Fra Innerdalen hadde vi kjørt opp til Trondheim, men etter et par dager med en vanlig regntung og kald trøndersk sommer bestemte vi oss for å reise østover inn i Sverige der langtidsvarselet lovte strålende sommervær.Vi pakket bilen og sa farvel til Trondheim og...

Innerdalen og tur til Innerdalstårnet

Dette skulle bli Isabellas aller første tur til Norges vakreste fjelldal, og vi reiste opp allerede torsdag morgen for en ordentlig langhelg i Innerdalen.Resten av familien skulle komme på fredag ettermiddag, og vi hadde fulgt nøye med på værmeldingen.Dette året...

Teltparadiset vårt i Dalsvågen

Vi bodde nesten et år i Stavanger, og Aiko og Saga var ofte på besøk i opp til en uke av gangen.Da passet vi alltid på å ta fri fra jobben og dra på nye eventyr hver gang. Men en plass dro vi alltid tilbake til, det som ble vårt teltparadis i Dalsvågen: Dalsvågen...

Påsketur med telt til Dalevatn

I Stavanger er man velsignet med mye, men snø har man ikke selv når det er tidlig påske!Vi ville gi barna et lite eventyr i påsken, og bestemte oss for å pakke telt og soveposer og ta en påsketur til Dalevatn.Det er fort gjort å reise langt bort, bestille dyre hytter...

Helgetur til Innerdalen i regnet

Turen til Innerdalen er en årlig tradisjon, og hit må vi reise hver sommer - uansett vær!Dette året var ingen unntak, men jeg hadde akkurat begynt å jobbe igjen, og kunne ikke ta meg fri mer enn en helg for årets tur.Jeg pakket sekkene våre på torsdag kveld, hentet...

Første telttur med barn ved Hauktjern i Østmarka

Det har vært mange andre ting i livet som har vært prioritert enn å gå på tur med barn.Jeg kommer selv fra en aktiv turfamilie, men i mitt voksne liv fant jeg først tilbake til gleden ved å være på tur når jeg møtte Isabella. Jeg hadde et sterkt ønske om å ta med...

Gå ikke glipp av et eneste eventyr!