<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Bergslagsleden – Villmarksliv for nybegynnere

20 jun, 20180 kommentarer

Vi hadde hørt snakk om den mektige Bergslagsleden lenge før vi flyttet til Örebro.

Over hele 280 kilometer strekker den seg gjennom skog og barmark, forbi skogstjern og over koller langs utkanten av Örebro fylke, og som en av Örebros storsatsninger for aktivt friluftsliv er det kanskje ikke rart at Bergslagsleden er den store snakkisen blant byboerne.

Bergslagsleden er populær sti med oransje merker som snor seg gjennom skogen og lover ekte villmarksliv, ro og stillhet, idylliske badevann, nydelige teltplasser, rikt dyre- og planteliv og rikelig med kulturhistoriske severdigheter.

Med andre ord en matrjosjka av en sti!

Hit reiser mennesker fra hele Sverige, ja selv fra det store Europa for å gå hele eller deler av stien for å få en smakebit av den roen så mange søker i sine travle liv.

Og nå var det vår tur!

Siden hele Bergslagsleden ligner mer på et ultramaraton enn en sti gjennom skogen, er den fiffig nok delt opp i flere etapper. Det er totalt 17 etapper som er mellom 8 og 23 kilometer lange.

Planen vår var å gå 5 etapper med start fra etappe 1 i Kloten, for å avslutte i Hammarby 100 kilometer lengre sør.

Vi fikk parkert bilen ved etappemålet i Hammarby, og fikk skyss opp til Kloten. Når vi hadde kjørt i en halvtime og enda ikke var fremme, begynte vi å innse hva vi hadde begitt oss ut på.

Dette var langt!

Og ikke nok med det, startpunktet i Kloten lå en hel times kjøretur fra Hammarby!!

Litt småsvette, men ivrig og klare for villmarkslivet sto vi der på torsdag ettermiddag og sa farvel til sivilisasjonen. Med tunge sekker, men friske ben bega vi oss inn på den berømte Bergslagsleden og praten gikk ivrig om de fire nettene vi skulle dele sammen i total isolasjon.

Toppen av lykke for en turfamilie!

Etter en halv kilometer gikk stien over et nedhogget skogsområde, langs enorme høyspentmaster og inn igjen i skogen. Før vi kom ut på grusveg, inn i skogen, ut på traktorvei, og slik fortsatte det.

Villmarken var vel ikke kommet enda.

Vi fortsatte gjennom tett skog, over tørr myr og langs små tjern før vi kom ut like ved hagen til et stort hus. Og slik fortsatte hele Bergslagsleden så langt vi gikk.

Det ble partier med asfalt, gjennom skogsveier, grusveier, traktorvei, forbi nyklipte plener og store villaer, langs toglinjer, motorveier og sommerhus, bondegårder og offentlige badeplasser.

kjedelig å gå på asfalt

Hele tiden avbrutt av små partier med nesten ekte villmark. Vakre partier, rike av dyreliv, planteliv og i stadig forandring.

Vi gikk gjennom furuskog, bjørkeskog, granskog, myrområder, gressenger og langs forlatte gruver, forbi idylliske skogstjern og over små fjellknauser med nydelig utsikt.

Vi jagde bort elger, skremte en tiur og skvatt av frosker og ormer langs veien.

Pause i granskogen

Men det lille innslaget av vill natur ble ikke nok til å gi motivasjon for ferden videre. Vi slet oss langs stier som var lagt som store omveier rundt veiene bare for å vise oss mer av den samme skogen vi hadde gått igjennom tidligere.

Det ble få wow-faktorer langs stien, og det handlet mer om å tråkke seg fra A til B enn å glede seg over turen vi gikk.

Og igjen ble nærheten til campingplasser, kiosker og restauranter et stikk i siden til en stakkar familie som var ute for å finne gleden av ekte villmark når vi innså at vi kunne ha droppet de tunge sekkene til fordel for å sove inne og få i oss noe annet enn tørrmat, grøt og pulverkaffe langs veien.

Den alltid tilstedeværende sivilisasjonen som pustet oss i nakken hvor enn vi gikk ble tilfeldigvis også vår redning på turen.

Med vonde vannblemmer under føttene, tunge nakker, klissvåte sko og en utålmodig guttunge i sekken var det en befrielse å kunne melde pass etter 3. etappe og be om å bli hentet i bil fra veien.

Nesten uansett hvor du er langs Bergslagsleden kan du alltids baile.

Det er bussholdeplasser langs motorveien som aldri er langt fra stien, og hvis ikke kan du ta en billig taxi til nærmeste by. Har du problemer underveis er det bare å banke på døra på et av de utallige hus eller forretninger du går forbi.

Er elgen for nærgående er det bare å følge skogsveien til neste etappe, så har du også spart deg en mil eller to denne dagen.

Bergslagsleden er villmarksliv for nybegynnere, og det er kanskje like greit.

For nybegynnere akkurat som oss, som begir oss ut på en vandring vi ikke har trent til eller har forutsetninger for å vite om vi kommer til å klare er det helt perfekt, selv om vi også mest sannsynlig ville presset oss de ekstra 4 milene hadde vi vært ute på vidda i Norge.

Er du ute etter å finne deg selv i trygge omgivelser, prøve din første vandring eller teltovernatting med eller uten barn, eller bare vil utforske naturen og historien rundt Örebro-regionen i ditt helt egne tempo og sove akkurat slik du helst vil – ja da kan Bergslagsleden passe for deg.

solnedgangen fra teltet var magisk

Med gapahuker etablert etter nesten hver eneste mil langs stien, med både bålplass, vedskjul og utedo kan du droppe teltet helt.

Du kan selvfølgelig også sove på vandrehjem og campingplasser underveis, og de aller fleste steder serverer lunsj og kanskje middag, som betyr at du kan gå her med liten sekk og raske ben!

Bergslagsleden leverte ikke til forventningene våre, men kanskje hadde forventningene vært vel høye.

Vi har bare gått knappe 60 kilometer av leden, og har 220 kilometer igjen å utforske, og det er klart vi skal gå flere etapper.

Kanskje finner vi ekte villmark langs veien?

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!