<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.5/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Den søvnløse natta – første telttur med baby!

1 jul, 20170 kommentarer

Leo var blitt 7 uker gammel. Å si at vi følte oss klare til å ta en telttur denne helgen er en stor overdrivelse.

Vi var rett og slett nødt, skulle vi klare en uke i telt senere i sommer! Men det var meldt varmt vær for helgen, og vi har nok netter ute i telt med barna under beltet, så dette måtte jo bare gå bra!?

Vår første telttur med en baby skulle vise seg å bli mye tøffere enn forventet!

På alle mulige måter…

Et par dager før helgen kom ble brukt på research og brainstorming. Hva trengte vi, hva kunne være lurt å ta med? Hvor skulle vi dra?

Valget for teltplass falt på Hauktjern i Østmarka utenfor Oslo.

Her har vi vært mange ganger og klatret, og nå kunne vi både prøve å telte med vår lille baby og få en hel dag med klatring på søndag. Ikke minst skulle vi få en hel helg ute i skogen i finværet!

Hauktjern er ganske enkelt å komme til, selv for oss som ikke har bil. Med t-banen til Ulsrud er det bare å trille vogna opp til parkeringen ved Ulsrudvannet.

Herifra går det blå løype helt inn til Sarabråten ved Nøklevann.

Ved Sarabråten låser vi fast vognen til et tre sammen med syklene som står her, også er det en liten spasertur inn i den mindre folksomme delen av Østmarka til Hauktjern.

Med vogn fikk vi fordelt mer av vekten på veien inn, og turen ble utrolig mye mer komfortabel.

Vi kunne gjort det enda enklere og funnet en teltplass nær en vei, men det er jo så godt å komme et stykke vekk fra andre mennesker, innhyllet av skogens lyder og lukter.

Isabella brukte tid på å planlegge hva som måtte være med for at vi skulle få en god tur. Mygg ville være et problem, det samme med temperaturen.

På kvelden ville det bli kaldere enn de anbefalte 18 gradene som anbefales for små babyer, og vi måtte kompensere for dette.

Bæreselen vår fra Angelpack ble godt utprøvd på forhånd, og vi fant ut at vi kunne bruke myggnettet til barnevognen som et trekk over Leo og selen for å beskytte han mot mygg på veien opp.

Leo fikk sove noen netter i dunposen sin før turen for å bli vant, og vi tok med et lammeskinn som liggeunderlag.

Det ble også med en rangle, noen leker og hans favorittkosedyr. Alt for å skape et så normalt miljø som vanlig for Leo i skogen.

Med hengekøye, klatreutstyr, soveposer, telt og mye ekstra til Leo ble det nok bagasje, og vi måtte begge ha med oss tursekker.

Det ble en vond prøvelse for Isabella, som med tung sekk på ryggen og Leo i bæresele på magen fikk veldig vondt i rygg og hofter på vei oppover i skogen!

Da var det bra vi hadde valgt en kort tur!

Selve veien fra Ulsrud til Hauktjern er rundt 3,4 kilometer, med bare ca 400 meter skogssti. Det er mye stigning, spesielt siste del av turen der Isabella måtte gå med Leo i bæresele.

med baby på telttur i bæresele

Når vi hadde funnet en god teltplass ved vannet, fikk vi først opp hengekøya så Leo og Isabella kunne hvile seg. Hengekøyen vår viste seg å være helt perfekt til å amme Leo i!

telt og hengekøye ved hauktjern

Vi fikk installert teltet med liggeunderlag, soveposer og dunpose, og lagde et eget stelleområde til Leo bakerst i teltet.

For å gjøre det enda mer hjemmekoselig hang vi opp en rangle over stellematten, og hadde leker og kosedyr rundt.

Leo storkoste seg i teltet! Vi har et rødt helårstelt fra Hilleberg, og han syntes det var spennende med fargene, de myke soveposene og det lille rommet som nå skulle være hjemmet hans.

Kvelden kom fort, og etter å ha spist middag gikk vi litt spente ned i soveposene våre…

Leo syntes det var veldig vanskelig å falle til ro for natta i teltet, og etter at Isabella hadde sunget nattasanger i 20 minutter sovnet han endelig.

baby på telttur

Bare for å våkne hylgråtende en time senere!!

Det var midt på sommeren, og vi hadde ikke tenkt på at det var lyst ute nesten hele natta!

Leo gråt nesten konstant og ville bare ha pupp og kos. Og å amme sittende i et telt er kanskje det minst behagelige du kan gjøre!

For Isabella ble det så slitsomt at hun måtte legge han i sin egen sovepose bare for å kunne sove litt selv.

Men soveposen hadde ikke plass til både henne og en baby, så her måtte vi ta frem lakenposen og åpne opp soveposen slik at begge fikk plass.

Natten ble en av de mest slitsomme med Leo så langt, med gråt hele natten og et stort nærhetsbehov. Isabella fikk duppet av mellom slagene, men sov minst like dårlig som Leo.

På morgenen våknet jeg litt småtrøtt, men greit uthvilt og klar for klatring og lek i solen.

Isabella gryntet trøtt sammen med en overtrøtt Leo fra inne i lakenposen. Ryggen verket etter en dårlig natt og mye bæring, og kroppen skrek etter hvile.

Jeg fikk laget frokost til oss, også rigget vi opp hengekøya med liggeunderlag og sovepose slik at Isabella og Leo kunne legge seg.

Vi klarte også å trekke myggnettingen fra vognen over både Isabella og Leo, og etter noen minutter lå de begge to og sov som små barn!

sove i hengekøye med baby

Det måtte altså en hel våkenatt til før de fant ro og søvnen i hengekøyen dagen etterpå!

Med litt dårlig samvittighet møtte jeg noen venner og fikk klatret litt før det var på tide å pakke ned teltet og begi oss hjemover.

Isabella og Leo hadde sovet gjennom hele klatreøkten min og var mer uthvilte, men likevel veldig slitne.

For første gang i vårt lange turliv gledet vi oss begge nå til å komme hjem!!

Men den første natta i telt med baby var gjennomført, og vi var mange erfaringer rikere!

Noen av våre beste tips har vi delt i innlegget som heter 10 beste tips til teltur med baby, og hvordan det gikk når vi skulle sove en hel uke i telt med Leo i Innerdalen kan du lese om her!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!