<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.5/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Dovrasjödalen – Örebros fineste naturreservat?

19 aug, 20180 kommentarer

Blant Örebros mer enn 260 naturreservat ligger Dovrasjödalen litt gjemt like nedenfor den travle europavei 20 som går som en pulsåre mellom Stockholm og Göteborg.

Men den som velger å begi seg ut på de små grusveiene inn mot denne spesielle sprekkdalen som huser de tre Dovra sjöar vil få et minne for livet.

Det har bodd en del kjemper og troll i Örebro gjennom tidene, og kjempen Diger ble vi kjent med under grottevandringen i Jätteberget. I Dovrasjödalen bodde det et par med kjemper, og som kjemper flest hatet de lyden av kirkeklokker.

Mannen bedrev tiden med å kaste stener mot Visby kirke, men da han stadig bommet ble han så forbannet at han rev av en enorm steinblokk og kastet mot kirken, men heller ikke den traff.

Kjempens hustru, med det klingende navnet Dovra, ble så lei seg for at hun hadde en så illsint mann at hun satte seg ned og gråt. Og tårene fylte det som ble de tre Dovra sjöar.

Langs sprekkdalen strekker det seg nå tre lange ferskvannsjøer, og på veien rundt disse kan du se det mektige stedet der kjempesteinen ble revet ut – nå bedre kjent som Dovra kyrka.

Vi tok med alle tre barna hit på en søndagstur etter at de selv hadde valgt hvilket naturreservat vi nå skulle til. Aiko og Saga var først ute av bilen, og lå som vanlig godt foran oss på stien inn mot naturreservatet.

på stien til dovrasjödalen

Fra parkeringen er det 1,5 kilometer inn til det bittelille området som er avgrenset som reservat, og selv om stien går forbi strømledninger og langs noen grusveier, fikk vi en vandring gjennom et vakkert landskap som forbereder seg på høstmørket.

Eikenøtter hang modne på greinene, bjørkeblader lå brune langs stien, og selv mosen hadde fått et litt blekt preg over seg.

Vel inne i reservatet forteller skiltene oss om de ulike turene vi kan gå rundt Dovra sjöar. Her kan man selv velge å gå langs oransjemerket sti enten rundt en, to eller alle tre sjøene.

Turen er henholdsvis 2,3, 4 og 6,5 kilometer lang pluss de 3 kilometerne tur retur parkeringen. Vi begynte med å gå bratt ned mot vestsiden av det første vannet – der Dovra kyrka skulle ligge.

Tau festet i bakkene holdt barna underholdt på vei ned mot steinkirken, og da vi kom frem måtte vi alle måpe litt av det storslagne synet. En perfekt klatrevegg for de skikkelig, skikkelig harde klatrerne!

Nå var vi på høyde med det første vannet, og vi våget oss ut på myra for å få bedre utsikt. Herifra kunne vi se opp på bratte fjellvegger på begge sider – et fantastisk skue i det ellers så flate Örebro!

dovra kyrka i dovrasjödalen

Stien videre gikk opp til veggen over sjøen, også her med hjelp av tjukke rep den korte veien opp. Og da vi gikk videre innover stien fikk vi endelig se hvorfor dette naturreservatet er så populært.

Det var stupbratt ned til det langsmale vannet, og både barn og voksne nøt av utsikten og frihetsfølelsen av å være høyt oppe.

bratte fjellsider ned mot dovra sjöar

Aiko ledet veien videre langs den brede stien, og vi kunne se tydelige spor av villsvin blant tett grønn mose, se landskapet forandre seg blant granskog, furuskog, kampesteiner, myr og ville bringebær.

Hele tiden kom noe nytt, hele tiden var stien lettgått og underholdende. Så bra hadde vi det at Aiko ledet oss forbi det første også det andre vannet før hun var klar for å gå tilbake.

lettgått sti i naturreservatet utenfor Örebro

Over et lite flatt område mellom den andre og tredje sjøen gikk det oransje markeringer til en fantastisk opparbeidet bålplass like ved vannet der vi kunne ta oss en velfortjent pause.

Vi hadde med pizza som ble til overs fra lørdagsmiddagen, og den ble ivrig fortært av hele familien før vi lekte oss med å kaste kongler i skogstjernet og skrive navnene våre med kullrester fra bålplassen.

dovrasjödalen og dovra sjöar

Turen tilbake mot parkeringen gikk på østsiden av vannene, og var mindre kupert, men ga oss ny flora og nye utsiktspunkter langs veien. Små barneføtter bevegde seg raskt over det enkle terrenget, og turen gikk som en ren nytelse.

Det var tydelig at dette var et av de mer populære naturreservatene i Örebro, for vi møtte et titalls mennesker på veien, heldigvis uten at det føltes folksomt.

veien tilbake til parkering i dovrasjödalen

Etter mer enn 7 kilometer i joggesko og svette t-skjorter sto vi ved bilen, og vi var knapt slitne. Barna kokte av energi etter den oppkvikkende turen gjennom skogen, og vi gledet oss over å oppdage en så vakker og unik plass så nært Örebro!

Det er ikke lov til å slå opp telt i naturreservatet, men det er på ekte svensk vis et vindskjul tilgjengelig til å overnatte i, og i forskriftene står det ingenting om å overnatte i hengekøye – så hit kommer vi definitivt tilbake!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!