Drømmetur over Besseggen

3 sep, 2016 | 0 kommentarer

Besseggen hadde lenge vært i tankene våre. Det er jo en tur man bare MÅ ta i følge turblader, nettet og alle vi snakker med!

Og siden vi søker naturen for å gå i fred og ro uten andre mennesker rundt oss, er kanskje ikke Besseggen på en lørdag det opplagte valget…

Men det var denne helgen vi hadde mulighet! Besseggen gås vanligvis via Memurubu, og de aller fleste tar båten fra Gjendesheim på morgenen. Så hvilken vei burde vi gå Besseggen?

Ut.no hadde som vanlig svaret, og vi fulgte denne ruten over Besseggen. Vi skulle med andre ord gå fra Gjendesheim til Memurubu over Besseggen og ta båten tilbake!

Vi fant ut at dersom vi skulle unngå å gå i kø over Besseggen måtte vi gjøre tre ting:

1. Vi måtte sove i telt
2. Vi måtte stå opp tidligere enn alle andre
3. Vi måtte gå motsatt vei av alle andre

Vi leide bil for helgen gjennom nabobil og kjørte inn til Gjendesheim fra Oslo etter jobb på fredag. Parkeringsplassene var allerede stappfulle, men vi fikk parkere et stykke utenfor for en hundrings og fikk gratis buss inn til Gjendesheim Turisthytte.

Herifra gikk vi et stykke opp stien til der de fleste avslutter turen over Besseggen og fant oss en helt nydelig teltplass

På denne måten kunne vi snike oss til å bruke fasilitetene på Gjendesheim, men likevel sove langt unna kaoset nede på turisthytta. Å ligge her oppe og se ut over Gjendevannet på en fredags kveld var nesten mer enn vi kunne drømme om!

teltplass ved gjendesheim før besseggen

Vekkerklokka ringte halv 7 på lørdags morgen, og vi karret oss ut av soveposene. En solid frokost med havregrøt, nøtter og mye kaffe ble fortært til synet av tunge skyer over Besseggen.

Og når vi plutselig så de første dagsturistene stille seg opp ved kaia på Gjendesheim begynte vi veldig fort å pakke sekken.

Det var bare å gå ut fra teltet og følge stien oppover. Bratt, bratt oppover. Høydemeterne gikk unna, og de småtrøtte kroppene våre klarte ikke helt å henge med. Trøsten ble gode pustepauser underveis for å nyte den utrolige utsikten som åpenbarte seg under oss!

på vei opp fra gjendesheim til besseggen

Skylaget lettet så fort vi kom opp på selve ryggen som utgjør Besseggen, og vinden tok tak. Vi hadde pakket en enkel dagstursekk som vi byttet på å bære underveis, og nå kom vindjakkene fort på.

Vi kjente stigningen godt, og skjønte nå hvorfor de aller fleste velger å gå fra Memurubu! Fra Gjendesheim og opp til det som heter Veslefjellet (selve fjellet til Besseggen) er det 700 høydemeter de første 3 kilometerne. En tøff start på morgenen!

Langskapet var goldt, stenete og ikke spesielt attraktivt. Vinden pisket, og flere steder sto vindskjul bygget av stein og minnet oss om været som så fort kan overraske folk på turen her.

Likevel ble utsikten bedre og bedre, og vi priste oss lykkelige over at vi skulle gå i dette kjedelige terrenget nå, og ikke på slutten av turen!

pause på veslefjellet over besseggen

Så fort vi kom opp på toppen av Veslefjellet kunne vi plutselig se ned på selve Bandet, Besseggen og det berømte Bessvatnet side om side med Gjendevannet.

NÅ forsto vi hvorfor alle snakker om denne turen! For en utsikt, for et naturens mirakel!

beste veien over besseggen er fra gjendesheim!

Timingen var perfekt! Vi var på toppen av det bratteste partiet av Besseggen, og vi så ikke et eneste menneske! Vi brukte mye tid her oppe til å nyte stillheten, utsikten og naturen.

I det fjerne ruver 2000-meters toppene i Jotunheimen, og langt under oss ser vi Gjendebåten gli bortover Gjende.

ned besseggen uten folk!

Det gikk fort ned til bandet, her småløp vi ned det partiet der vi har sett bilder av folk som nesten klatrer opp. Men det var ikke mindre imponerende for det!

Å gå ned en bratt fjellrygg ned mot et så krystallklart fjellvann er noe helt unikt, og vi nøt også dette lille og berømte partiet over Besseggen.

på bandet møter vi folk og fin utsikt bandet har en fin teltplass ved Bessvatnet

Nede på bandet lå det et telt, og vi møtte de første menneskene denne dagen. Like over bakken etter bandet var det som om vi plutselig var med i en episode av The Walking Dead.

Horder av turgåere kom gående mot oss. Det bokstavelig talt krydde av mennesker!

Vi ble litt i sjokk av å gå fra total stillhet, ro og fred i naturen, til det som lettest kan beskrives som å vandre rundt på Oslo S i rushtiden!

Om vi ikke var fornøyde med rutevalget vårt tidligere, så var vi i alle fall det nå!

Resten av turen fra Besseggen og ned mot Memurubu var opplevelsesrik, men ga oss langt i fra den samme gleden som vi hadde hatt tidligere på turen.

Nå var det mennesker overalt, og selv de storslagne fjella bleknet litt i ropene fra folkemengden. Likevel gjorde vi det beste ut av det, og det ble en herlig tur også det siste stykket!

Besshø sett på vei ned til Memurubu

Med møre bein og glade turhjerter gikk vi inn på Memurubu og drakk et stort glass iskald øl hver, før vi gikk ned til bryggen og tok båten tilbake til Gjendesheim.

Nå var det bare å pakke opp teltet og komme seg til Visdalen på nordsiden av Jotunheimen for neste dags tur til Glittertind!

Besseggen er ikke en enkel tur! Med sine 13 kilometer og utallige høydemeter over 8 timer, er dette en tur for de som er turvante.

Likevel hører vi at folk går Besseggen i joggesko! Det er helt utrolig!!

Vi fikk en helt annen respekt for disse fjellene, dette landskapet og selve turen i seg selv, og vi er utrolig lykkelige for at vi fikk vår drømmetur over Besseggen!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!