Et luftigere (og mindre folksomt) alternativ til Mascadalen

24 jan, 2019 | 0 kommentarer

Turene du må ta når du er i Tenerife er mange, men vandringen gjennom Mascadalen står som den mest populære av de alle.

Fremfor å gå i kø sammen med turister i sandaler i en skyggefull dal, ble vi tipset om en luftigere og vakrere tur som gir enda større opplevelser!

Det er nemlig slik at du kan gå langs hele fjellryggen over Mascadalen!

Her ser du ned til dalene på begge sider, du får luftige fjellpassasjer, variert flora, fjellgeiter og en stadig vakrere utsikt over det asurblå havet ved enden av stien.

Høres det spennende ut? Bli med oss på en vandring over:

Et luftigere alternativ til Mascadalen!

Vi begynte dagen med å sette gps-en på Mascadalen, og veiene snodde seg opp og ned stupbratte fjellsider.

Skyene lurte i horisonten, noen regndråper falt over frontruten og farget veien sort.

Parkering fant vi like ovenfor selve byen Masca, med en formidabel utsikt over ryggen vi nå skulle begi oss ut på.

parkeringsplass for vandring over masca

Vi hadde ingen anelse om hvor lenge turen skulle vare, men at vi skulle få en fin tur, det forsto vi ganske raskt!

Fra veien kom vi snart inn på en sti som gikk i kryss og tvers gjennom kaktusplanter fra en annen planet.

En hund gjallet på oss fra en gård i nærheten, og ganske snart kom vi inn på den virkelige stien over fjellryggen.

fineste turen i tenerife

Det fantes ingen kart over denne stien, men det var tydelig at den var mye gått.

Terrenget skiftet fra lett kupert til tidvis ganske bratt, steiner skiftet farge og utsikten tok pusten av oss.

Langt der nede kunne vi se turistene begynne dagens vandring gjennom Mascadalen, og langt her oppe sto vi helt alene og nøt vårt frie panorama.

utsikt ned til mascadalen

Ingenting kunne passet oss bedre!

Steinene under føttene våre varierte i farger fra rødt, blått, sort og nesten gult.

vakker vandring over masca i tenerife

Under oss lå frodige, grønne daler. Foran oss lå solen og det blå havet.

Vi stoppet opp for å lære om kaktuser, plukke blomster og ta raske spisepauser på stadig mer imponerende utsiktspunkter.

Der stien ble for bratt var det bygget trapper på ekte sherpa-vis, og vi kom oss raskt avgårde til den første toppen.

Her oppe, flere timer fra veien og sivilisasjonen, lå ruinene av et par bondegårder.

Landskapet flatet ut, skrånet ned mot havet, og solen kom frem og stekte på tre bleike vinterkropper.

varmt på tur i tenerife

Vi fortsatte mot neste rygg, kavet oss gjennom enorme kaktuser og småklatret opp fjellsiden i jakt etter en stadig forsvinnende sti.

Til slutt var det ikke mer igjen enn oss og havet.

Foran oss kunne vi se Gomera glinsende ute i havet. Under oss så vi enden av Mascadalen og båtene som fraktet slitne turister tilbake til start.

Vi klatret opp på den høyeste steinen vi fant og satte oss ned for å nyte utsikten, turen og den uante belønningen vi nå hadde fått.

Turen, naturen, opplevelsene kunne ikke ha vært vakrere, mer imponerende, mer storslått enn dette.

vandring i tenerife med barn

Og etter den lette, men vakre turen i Anaga dagen før, var vi allerede solgt – Tenerife hadde så mye mer å by på enn vi kunne forestille oss!

På veien tilbake til bilen gikk vi og drømte om at vi ikke hadde gått så langt.

Beina var slitne, ryggene også. Leo var gretten, og regnet kom tilbake.

I fem timer hadde vi gått over et ukjent antall kilometer og høydemeter, men når vi endelig kom tilbake til varmen i bilen sank vi ned i setene og var utrolig lykkelige for det vi hadde fått opplevd denne vakre dagen.

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!