<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Fjelltur i De juliske Alper: Fra Vršič Pass til Slemenova Špica

30 jun, 20190 kommentarer

På vår korte reise gjennom Slovenia, var det ingen tvil om at vi måtte høyt opp i De juliske Alper og inn i hjertet av Triglav Nasjonalpark.

Målet for dagen var fjelltoppen Slemenova Špica på 1911 moh, en lett tur som lover utrolig utsikt.

Selve vandringen er ikke mer enn 6 kilometer på 550 høydemeter der den starter fra parkeringen ved Vršič Pass på 1611 moh.

En perfekt tur for små barneføtter som skal opp på sin høyeste topp etter Innerdalstårnet!

Kjøreturen i leiebilen fra Bled tok oss fra en travel motorvei langs smalere og smalere veier som begynte å sno seg oppover fjellsidene.

Slovenias høyeste fjell, Triglav står som en vegg mot oss mens jeg forsøker å navigere bilen gjennom alle svingene oppover mot Vršič Pass.

Inspirasjonen for denne turen hadde vi funnet på en reiseblogg, og veien oppover fjellet ble beskrevet som livsfarlig skummel.

Vi som er vant med å kjøre i Norge var ikke helt enig i den beskrivelsen, og det er mye bedre veier i Slovenia enn i Tenerife og på Madeira.

Litt usikre på hvor vi skulle parkere, endte vi opp med å stoppe flere ganger på veien opp.

Utenfor bilen stekte solen, selv her oppe i høyden. I nordveggen på de aller høyeste fjelltoppene lå det fremdeles snø.

En gjeng sauer hadde lagt seg under parkerte biler for å finne skygge, og en sjåfør hadde store problemer med å komme seg ut av parkeringsplassen.

Når vi kom til Vršič Pass visste vi at vi var fremme. Biler sto parkert over alt langs veien, syklister satt og spiste is i skyggen.

Og et panorama av vakre, ville, spisse fjelltopper reiste seg opp rundt oss.

Aiko og Saga tok bilder av utsikten og hverandre, mens jeg pakket det mest nødvendige i sekken og lette frem den siste informasjonen om turen.

Fra fjellpasset går det stier i alle retninger, med anvist tidsbruk til hver topp istedenfor avstand.

Det var lett å finne stien som ledet mot Slemenova Špica, og det var ingen tvil om at dette måtte være en av de mest populære turene i De julianske Alper.

Mange stier fra Vršič Pass inn i alpene

Mange andre hadde valgt å komme seg ut i fjellet på denne vakre sommerdagen, men det kjentes heldigvis ikke for folksomt på stien.

Starten var bratt, veldig bratt.

Det var heller ikke mye skygge å finne, og det ble utrolig varmt i solen oppover den bratte fjellsiden.

Saga syntes stien var litt vel bratt og eksponert, og hun var redd for å falle ned på enkelte partier.

Noen steder valgte hun nesten å krype der vi andre ville gå.

på vandring i de juliske alper

Høydeskrekken skulle vise seg å forsvinne ganske raskt!

Etter 20 minutter med bratte oppoverbakker kom vi endelig inn i dalen ovenfor fjellpasset, endelig inn i skyggen.

Her åpenbarte det seg et vakkert landskap av bratte fjellsider og dype daler, farget med fjellblomster og flekker av snø.

vakker natur i alpene i slovenia

Dette måtte være noen av de vakreste fjellområdene jeg har opplevd!

Vi tok en lang pause i skyggen, nøt utsikten og spiste godt før vi gikk videre på veien mot Slemenova Špica.

Stien som fulgte var mye lettere enn starten, og jentene løpte i forveien.

Saga stoppet for å lukte på blomstene, sang sanger og danset bortover den brede stien.

bred sti og enkel vandring i slovenia

Etter en liten stund kom vi til et lite snøfelt som fikk jentene til å hyle av glede. Vi kastet snøballer og skled på rumpa nedover snøen mens sola stekte.

Hele tiden fikk vi variasjon på veien i form av nye utkikkspunkter, snirklete stier, stener vi måtte klatre over, og synet av endeløse stup ned fjellsiden.

eksponert men lett tur i slovenia

Det gikk som en lek helt til de siste bakkene før toppen.

Nå var jentene varme og slitne. Mest varme.

Pausene ble lengre, men vi hadde det ikke travelt.

Og jo høyere vi kom, jo vakrere ble utsikten.

på tur i de slovenske alper

En liten eng markerte det siste stykket før toppen, og bratte, gjørmete stier ledet oss de siste høydemeterne til toppen av Slemenova Špica.

Her oppe sto vi, midt blant et av de vakreste områdene i verden og skuet ut over mektige fjell.

Vi var på toppen!

Jentene hadde nådd et nytt toppunkt, og bare så vidt under den magiske 2000-meters grensa. Jeg var ufattelig stolt!

toppvarde og utsikt fra fjellet

Vi skrev oss inn i toppboken, også løpte vi ned fra toppen for å ta en pause i skyggen før vi fortsatte turen nedover til parkeringen.

Veien tilbake gikk samme vei som vi hadde kommet, men her er det også mulig å ta andre og litt lengre stier for å få litt variasjon.

Nå gikk det mye lettere, og jeg måtte nesten løpe for å holde følge med jentene på vei ned fjellsiden.

De hoppet over stener og lekte seg hele veien ned til bilen, helt upåvirket av høyden.

Og så fort de satte seg i bilen sovnet de begge to, mens jeg kjørte oss mot neste stopp – fossen Peričnik!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!