<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.5/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Fjellturer

Hele bloggen

Eventyr bak fossen Peričnik

Jeg har alltid drømt om å kunne gå bak en foss! Og når det er 30 grader i Slovenia, og vi akkurat har kommet fra en fjelltur i De juliske Alper er det ingenting som frister mer enn en kald dusj!Fossen Peričnik ligger i Triglav nasjonalpark, nesten midt i mellom Bled...

Fjelltur i De juliske Alper: Fra Vršič Pass til Slemenova Špica

På vår korte reise gjennom Slovenia, var det ingen tvil om at vi måtte høyt opp i De juliske Alper og inn i hjertet av Triglav Nasjonalpark.  Målet for dagen var fjelltoppen Slemenova Špica på 1911 moh, en lett tur som lover utrolig utsikt. Selve vandringen er ikke...

Kveldsbad og vakker utsikt over Bled

Bledsjøen er kåret til en av verdens vakreste sjøer, og er et must å besøke i Slovenia! For å få den aller beste opplevelsen sov vi i telt på Camping Bled, en campingplass med perfekt beliggenhet for både eventyr i De julianske Alper og bading og opplevelser rundt...

Barneskirenn og enkel topptur i Storlidalen

Første dag i påskeferien er familiedag! Hele storfamilien tok seg ut på ski i strålende påskevær - sol fra helt skyfri himmel. Målet var Fluren, der vi gikk på lille julaften i fjor.   Men det egentlige målet var kos. Masse kos.   Alle fikk på seg skiene, og...

Fjell, fyrtårn og Tenerifes østligste punkt

Den siste dagen i Tenerife ville vi tilbake til de frodige skogene og ville fjella på østkysten.Vi hadde funnet en rundtur på 9 kilometer som gikk over fjell og ned daler til et fyrtårn langt ute på Tenerifes sparsomt bebodde østkyst.Turen går midt i hjertet av...

På toppen av Teide i solnedgang

Målet for turen til Tenerife var selvfølgelig å få stå på Spanias høyeste fjell, Pico del Teide!Værmeldingen ble fulgt intensivt, og et par bra dager var pekt ut som mulige toppdager.Nå gjensto bare alternativene for å komme til toppen uten å ta gondolbanen.For å få...

Månelandskap og fjellklatring ved foten av Teide

Plutselig våknet vi opp til synet av vulkanen Teide og skyfri himmel på Tenerife!Denne lumske vulkanen hadde gjemt seg i et tett skylag siden vi ankom øya, men nå strålte solen fra blå himmel og vi fikk endelig se en av verdens høyeste vulkaner i all sin prakt.Det var...

Et luftigere (og mindre folksomt) alternativ til Mascadalen

Turene du må ta når du er i Tenerife er mange, men vandringen gjennom Mascadalen står som den mest populære av de alle.Fremfor å gå i kø sammen med turister i sandaler i en skyggefull dal, ble vi tipset om en luftigere og vakrere tur som gir enda større...

Vakker topptur over Fluren i Trollheimen

Lille julaften, hyttetur i Storlidalen, 20 cm nysnø og håp om sol.Selvfølgelig måtte det bli skitur!Vi lot barna leke seg med de andre i familien, pakket sekken, og var avgårde før frokost.Det lå et tungt skylag over toppene rundt 1400 meter, så vi droppet planene om...

Letteste vei til Zugspitze – Tysklands høyeste fjell

Jeg sov til jeg våknet av sola som varmet opp teltet mitt i åttetiden. Bråket fra bilene som suste forbi teltet er par meter bortenfor hadde ikke klart å vekke den slitne kroppen min fra restitusjonen den så sårt trengte. Etter gårsdagens tøffe etappe opp og ned...

TIl Alpspitze fra Garmisch-Partenkirken

Når jeg først er i Tyskland for å gå fjellturer, er det klart at jeg velger vakre Alpspitze som toppen som skal introdusere meg for de bayerske alper.Og for en introduksjon jeg skulle få!For å gjøre det så enkelt som mulig skulle jeg ta kabelbanen opp fra Alpspitzbahn...

Topptur til Danmarks høyeste fjell

Når vi først var i Danmark måtte vi jo prøve oss på bestigningen av Danmarks høyeste fjell! Etter å ha sett solnedgangen gå ned over et nesten flatt steppelandskap og buldret på stranda skulle det bli godt å komme seg opp i høyden! Etter et par timers kjøring sørover...

Alene over Dyrhaugsryggen

Dyrhaugsryggen strekker seg en kilometer langs toppene i Hurrungane, midt i mellom Skagastølsdalen og Ringsdalen, og byr på storslagen utsikt over de spisse toppene som utgjør Hurrungane. Fra Store Dyrhaugstind kan du fortsette langs den eksponerte ryggen over Midtre...

Luftig klatring over Snøhettatraversen

Årets store eventyr for oss skulle bli å klatre hele Snøhettatraversen! Etter nederlaget på Store Skagastølstind i fjor, var planen egentlig å gi den et nytt forsøk i år.Men med 3 barn på slep er det ikke enkelt å finne en barnevakt som gjerne blir med langt inn i...

Med barn på Innerdalstårnet uten klatreutstyr

Vi vet det er blitt kjempepopulært å gå til Innerdalstårnet. Ikke bare er det en av de mest ikoniske toppene i Norge, men når den attpåtil ligger i Norges vakreste fjelldal og er tilgjengelig uten klatreutstyr, er det ikke rart at stadig flere ønsker å stå på toppen...

Skjerdingfjellet – en bortgjemt perle i Innerdalen

Turplanene var mange og drømmene enda større, men da fridagen fra barna kom hadde Leo rukket å bli syk etter mange kalde netter i telt.Vi måtte revurdere planene om langtur, og heller se hva vi kunne få til i løpet av en litt kortere dag.Fra Innerdalen er ikke...

Cerro Chirripó – Costa Ricas høyeste fjell

Researchen til Costa Rica turen vår gikk for det meste ut på å besøke flest mulig nasjonalparker, se mest mulig av landet og oppleve så mye dyreliv som overhodet mulig.   Men da vi kom over en liten artikkel i Lonely Planet om Cerro Chirripó - Costa Ricas høyeste...

Med barn til den aktive vulkanen Concepcion i Nicaragua

Vulkanen Concepción ligger midt i en av verdens største innsjøer og danner, sammen med sin lillesøster Maderas, den vakre og frodige øya Ometepe. Som en av Nicaraguas høyeste vulkaner, og uten tvil mest aktive og aggressive med 24 utbrudd de siste 100 åra, er den et...

Nederlaget på Store Skagastølstind

Store Skagastølstind, eller Storen på folkemunne, hadde lenge vært en besettelse for meg... Jeg hadde aldri sett fjellet. Jeg hadde aldri vært i Hurrungane eller på denne kanten av Jotunheimen. Jeg og Isabella hadde tidligere måtte snu et par hundre meter opp...

Topptur til Snøfjell i Innerdalen

Aiko var på vei opp Innerdalstårnet, og Isabella og Saga ønsket seg en kort tur til "Sagafjellet" denne dagen. Det var altså på tide med en egen tur opp en av de mer ukjente toppene i Innerdalen! På Renndølssetra hadde jeg ofte bladd og drømt meg bort i den gamle...

7 år og på toppen av Innerdalstårnet

Det er umulig å komme til Innerdalen og ikke legge merke til Innerdalstårnet! Første gang Aiko var i Innerdalen måtte hun sitte igjen på Renndølsetra mens pappa gikk opp til den lokkende fjelltoppen. Hun var bare 3 år, og vi syntes det var alt for tidlig å gå opp på...

Oppdagelsesferd og hyttetur til Vassfaret

Vi hadde noen dager til overs i sommer som vi ikke hadde planlagt å bruke til noe. Etter en dag på verandaen i solen kjente vi alle at vi trengte litt mer, å komme oss ut i naturen og oppdage noe nytt! Et kjapt søk på airbnb etter hytter i nærheten, førte oss til...

Fra Storlidalen til Innerdalen på ski

Årets påske ble feiret på en hytte familien hadde leid i Storlidalen. Etter noen gode dager på hytta, med både topptur til Okla og masse bading i badestamp, var det nå tid for årets høydepunkt:   Vi skulle gå på ski fra Storlidalen til Innerdalen!   Vi er i...

Reinsdyr og ødelagte knær over Glittertind

Like etter å ha gått Besseggen og kommet tilbake med båten fra Memurubu til Gjendesheim, pakket vi sammen teltet, satte oss i bilen og kjørte rundt hele Jotunheimen til vi kom inn til Visdalen mot Spiterstulen. Morgendagens turmål var legendariske...

Drømmetur over Besseggen

Besseggen hadde lenge vært i tankene våre. Det er jo en tur man bare MÅ ta i følge turblader, nettet og alle vi snakker med!Og siden vi søker naturen for å gå i fred og ro uten andre mennesker rundt oss, er kanskje ikke Besseggen på en lørdag det opplagte valget...Men...

Fra Rondvassbu til Bjørnhollia over Rondeslottet

Denne helgen skulle vi utforske et helt nytt område - nemlig majestetiske Rondane: Vi planla å telte ved Rondvassbu for så å gå fra Rondvassbu til Bjørnhollia over Vinjeronden og Rondeslottet og tilbake igjen neste dag til parkeringsplassen fra Bjørnhollia gjennom...

Innerdalen og tur til Innerdalstårnet

Dette skulle bli Isabellas aller første tur til Norges vakreste fjelldal, og vi reiste opp allerede torsdag morgen for en ordentlig langhelg i Innerdalen.Resten av familien skulle komme på fredag ettermiddag, og vi hadde fulgt nøye med på værmeldingen.Dette året...

Steinur og super utsikt på Gaustatoppen

Fra gårsdagens fantastiske klatretur opp Via Lara på Hægefjell, gikk turen i dag til Rjukan og Gaustatoppen.En liten fjelltur opp en ikonisk "must see" fjelltopp passet perfekt på vår lille norgesturné denne sommeren, og vi gledet oss til å se hva Gaustatoppen på 1883...

Via Lara på Hægefjell – en rå klatreopplevelse!

Nå kjente vi oss klare for å teste våre kunnskaper på et skikkelig, skikkelig høyt fjell! Turen skulle gå til Hægefjell i Nissedal, og målet var å klatre legendariske Via Lara:Via Lara er kjent som "jomfruruta" for de som driver med tradisjonell klatring, og er et...

Gå ikke glipp av et eneste eventyr!