<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Heldags vandring gjennom Kilsbergen

7 apr, 20190 kommentarer

Endelig barmark, vår og sol!

Alle som kjenner oss vet at vi har lengtet etter disse dagene, dager da vi bare kan pakke en lett sekk, ta på skoa og gå lange, fine turer i naturen!

I dag bestemte vi oss for å gå en av de mest populære partiene av Bergslagsleden, etappe 9 fra Blankhult til Ånnaboda.

Tidligere har vi slitt oss gjennom tre hele etapper av Bergslagsleden, til både glede og forargelse.

Men denne turen skulle gå over vakre områder vi kjente godt, og områder som vi gledet oss til å besøke.

Alt lovet godt for en herlig dag langs Bergslagsleden!

start på bergslagsleden etappe 9

Vi begynte med å kjøre begge bilene til Ånnaboda for å kjøre en bil til Blankhult.

En av ulempene med Bergslagsleden er nettopp det at det er en sti som går tvers gjennom hele Örebro, og for å oppleve hele vandringen er vi nødt til å ha transport tilbake til utgangspunktet.

Heldigvis har vi to biler!

Ved Blankhult begynte stien inn langs en raskt smeltende skiløype, og vi kom fort inn i den vakre skogen.

Over alt så vi vårtegn, og vi gledet oss over å kunne være ute å gå igjen.

Snøen hadde smeltet fort i skogen, og selv på en vanligvis populær etappe fikk vi være alene på stien denne vakre vårdagen.

Etter noen kilometer kom vi Tomasboda som ligger på en liten høyde i Kilsbergen.

Her ble vi møtt med vakker utsikt over skogene, åsene og deler av Örebro.

tomasboda i kilsbergen

En liten hytte var åpen i dag og tok i mot gjester som ønsket seg en kanelbolle og en kopp kaffe, men de aller fleste som hadde funnet veien hit valgte å sitte i solveggen og nyte vårsolen.

Ved Tomasboda pekte et lite skilt mot Kilsbergens høyeste punkt, og vi måtte selvfølgelig ta turen innom før vi fortsatte turen mot Ånnaboda.

Stien gikk forbi en stor teltplass med bålplass og gapahuk, og snodde seg videre oppover gjennom skogen.

Etter en knapp kilometer var vi oppe på punktet som er definert som det høyeste i Kilsbergen, hele 298 moh.

Toppen var prydet med en ganske upassende paviljong, men utsikten fant vi først etter å ha fulgt stien et lite stykke til.

Her var det en liten benk, og vi fikk vakker utsikt over de veldige skogene og åsene som strekker seg rundt Örebro.

Lenge satt vi på benken, spiste, nøt utsikten, planla turer i hengekøye og gledet oss over å være ute igjen.

kilsbergens høyeste punkt

Tilbake til Tomasboda kom vi inn på Bergslagsleden igjen, og vi fortsatte vår vandring mot nye opplevelser.

Stien var variert nok til at vi ikke begynte å kjede oss.

Langs et lite vann fant vi flere gode teltplasser vi kan spare til senere, vi fikk gå gjennom bjørkeskoger, furuskog, forbi naturreservat og over små høyder med varierende utsikt.

fin vandring langs bergslagsleden

Og før vi visste ordet av det hadde vi kommet frem til sjøen Göljan, her vi for et halvt år siden var på en helt herlig overnattingstur med alle barna.

Skyene hadde jaget bort den varme sola, og vi fant oss en plass i le for vinden der vi spiste lunsj.

Vi varmet oss med suppe og real turmat, og Leo fikk løpe fra seg etter alt for mange timer i bæremeisen.

Fra Göljan fortsatte vi nå videre langs Bergslagsleden mot Ånnaboda, men her tok også vandringsgleden slutt.

Stien gikk for det meste langs traktorveier og grusveier, i blant med et innslag av bred skogssti gjennom furuskoger i vinterdvale.

Når vi endelig kom frem til Ånnaboda og satte oss i bilen tilbake mot Blankhult var vi enige i at dette var en av de vakreste etappene vi har gått av Bergslagsleden, og det hadde vært herlig å være ute å gå i en hel dag!

Men vil du ha en virkelig fin tur dropper du de siste kilometerne fra Göljan til Ånnaboda, og tar heller turen ned den magiske Göljestien!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!