<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Interrail med barn – et eventyr for livet!

9 jul, 20190 kommentarer

Denne sommeren var det vår tur til å prøve interrail med barna!

Isabella ble hjemme med minstemann, og Viggo reiste med de to eldste barna som var 9 og 6 år.

Reiseruten vår gikk fra Paris til Pula, og opplevelsene strakk seg fra trappeløp opp Eiffeltårnet og fjellturer i Slovenia, til labyrintene i Venezia og bading i Kroatia.

Her skal vi fortelle dere om planlegging, praktisk informasjon, reiserute, budsjett, pakkeliste og andre viktige ting som er lurt å vite for deg som tenker på å reise på interrail med barn!

Gjennom 8 dager sov vi i telt og på hotell, reiste rundt med t-bane, tog, buss, taxi og båt.

Vandret rundt med store ryggsekker i hetebølgen og slo ihjel lange reisedager på tog.

Og alt gikk ikke alltid helt som planlagt!

Vi svettet oss gjennom togturer uten air-con, ble forlatt i ødemarken i Kroatia, og hoppet på det vi trodde var feil tog i Slovenia.

Interrail gjennom Europa med barna var en utrolig spennende opplevelse, men mest av alt var det en reise vi opplevde sammen som en familie, og som utvilsomt har gitt oss minner for livet!

På interrail med barn – planlegging og reiserute:

hvor skal vi reise på interrail

Det beste og verste med interrail er alle valgmulighetene!

Fra det øyeblikket vi bestemte oss for å prøve ut interrail som reiseform, ble vi helt forvirret over alle valgene vi fikk.

Den første delen av turen var allerede planlagt – vi hadde funnet billige flybilletter til Paris, med mål om å besøke Eiffeltårnet som Aiko hadde ønsket seg i mange år.

Så kom oppgaven å finne en reiserute hjemover fra Paris.

For reiseruten har mye å si på hvilken interrailbillett du skal bestille!

Skal du reise mye og lenge, kan du velge ubegrenset med reiser i 3 måneder, og skal du reise lite kan du velge 3 valgfrie reisedager på en måned. Og nesten alt i mellom!

Prisene varierer like mye, fra 900 til 200 euro for en voksen. Og jo mer du reiser, jo billigere blir billettene per reisedag.

For å planlegge best mulig, måtte vi sette opp en god reiserute!

Først så vi på muligheten til å reise rett hjem fra Paris, via Amsterdam, København og gjennom Sverige.

Planla storbybesøk og aktiviteter for barna med camping og aktiviteter i Amsterdam, kanskje en tur til Legoland?

Eller hvorfor ikke reise via Hamburg? Eller Sveits?

Mulighetene ble så mange, dagene så få, at det ble vanskelig å velge.

Interrailappen Rail Planner ble uvurdeerlig i planleggingen, og var med oss hele turen.

Her finner du togtider og ruter til alle destinasjoner i Europa, og det ble kjempelett å sette sammen og endre på sin egen reise underveis som planene ble endret.

Du kan se ruten din på et kart, alle stopp og reisetider underveis. Det eneste vi savnet var oppdatering på forsinkelser i realtid, men det lærte vi oss å leve uten.

Med denne appen åpnet det seg muligheter som vi ikke hadde tenkt på tidligere, og hjalp oss med å bestemme den perfekte reiseruten.

Valget falt på tog fra Paris til Venezia, tog til Bled i Slovenia via Østerrike, og til slutt tog og buss til Pula i Kroatia, der vi fant billige flybilletter hjem igjen.

Til dette kjøpte vi en 3-dagers interrailbillett for 2000 kroner (2 barn reiser gratis med en voksen), men vi er enda ikke sikker på om det var det billigste valget…

Kostnader og budsjett på interrail:

varmt på toget i europa

Vi hadde ikke satt av et spesifikt budsjett for turen, men ønsket å gjøre det så billig som mulig, med flest mulig opplevelser.

Derfor sov vi i telt i 5 av 8 netter, og prøvde å bestille og booke det meste på forhånd. Hotell og campinger booket, leiebil bestilt.

Togturen fra Paris til Venezia og fra Venezia til Villach i Østerrike krevde ekstra plassreservasjoner. Dyre plassreservasjoner!

Selv om barna sine interrailbilletter er gratis, må vi betale for å reservere seter!

Totalt kom setereservasjonene våre på 1600 kroner, så nå var vi allerede oppe i 3600 kroner for tre dager med tog…

Vi lurer på om det hadde vært billigere å fly!

Men en av fordelene med å ta tog var å slippe ekstrakostnaden med å reise til og fra byen fra flyplassen.

Og selvfølgelig prisen for all ekstra bagasje vi hadde med.

Fra togstasjonen i Venezia kunne vi bare ta båten over til Lido og gå til hotellet.

I Villach betalte vi 20 kroner for å oppbevare sekkene våre mens vi ventet på neste tog, og fikk sightseeing og lunsj i denne vakre, lille østerrikske byen.

Når toget kjørte inn i Bled kunne vi bare vandre ned til sjøen og nyte omgivelsene på vei til campingen.

Matbudsjettet vårt ble også kraftig redusert ved at vi kunne lage mye av middagene selv på primusen.

Det hendte vi heller gikk på restaurant, selv når vi sov i telt, men totalt sett sparte vi nok et par tusenlapper på middag og frokost ved å sove noen netter i telt.

Før turen hadde jeg alltid vært skeptisk til det å reise på interrail med barn og dra med bagasje til hoteller og campingplasser, men det viste seg å være mye enklere enn jeg hadde fryktet!

For pengene vi sparte kunne vi koste på oss en tur til Disneyland, leiebil i Slovenia, masse god mat, og et par netter i gode hotellsenger.

Totalt brukte vi 21000 kroner på 8 dager med interrail.

Det inkluderer alle utgiftene våre – overnatting, togbilletter, mat, leiebil, inngang til attraksjoner, camping, disneyland, eiffeltårnet, shopping og alt annet.

Det store spørsmålet er om det hadde vært billigere å bestille togene selv heller enn å velge å kjøpe gjennom interrail.

I vårt tilfelle ville det nok vært billigere, eller nesten samme pris!

Likevel er det en helt egen fleksibilitet i det å ha en interrailbillett, å kunne sette seg på akkurat det toget vi vil uten å tenke på billetter. Og skal du reise i mer enn 3 dager er det ingen tvil om at det lønner seg!

Når vi ikke måtte reservere billetter på forhånd kjentes det som en enorm luksus å hoppe fra tog til tog gjennom Slovenia og Kroatia!

Praktisk informasjon:

på interrail med barn i europa

Vi bestilte billettene en måned før turen, fra nettsiden interrail.eu.

Bestilling og betaling var enkelt, og etter et par dager kom billettene i posten.

Og det er dette som er litt kranglete.

Interrailbilletter kommer i papirform, og for hver etappe du skal reise, må du fylle ut hver eneste togstrekning som du skal reise på, med tidspunkt og destinasjon.

Det ble mye skribling og notering før hver reisedag, og vi møtte noen på veien som allerede hadde fylt ut sine sider og måtte skrive ut nye ark å fylle i.

Det hele kjentes litt gammeldags, men også ganske nostalgisk…

Når vi bestilte reservasjoner, fikk vi noen av de som papirbilletter i posten, og noen elektronisk på mail.

Med interrailbillettene fikk vi kart over Europa med toglinjene, og litt generell informasjon om hvordan vi bruker billettene. Det ble mer enn nok papirer å dra med seg på reisen.

For å bestille reservasjoner måtte vi bruke to ulike nettsider, avhengig av hvilket land vi trengte reservasjoner i.

En av sidene var ganske enkel å forholde seg til, mens vi på den andre nettsiden måtte vente på bekreftelse før billettene ble sendt i posten.

Helt i starten oppdaget jeg at jeg hadde reservert togbilletter til feil dager, og jeg fikk litt panikk!

Heldigvis gikk det veldig enkelt å avbestille reservasjonen selv gjennom nettsiden til interrail.eu, og pengene var raskt tilbake på konto.

Kundeservice ble også kontaktet flere ganger, og de svarte gjerne i løpet av et par dager.

Jeg skulle likevel ønsket meg en litt mer brukervennlig nettside og raskere responstid på kundeservice, men det kan jo hende at jeg bare er litt for gammel til å forstå alt selv.

For når turen var i gang, gikk (nesten) alt som på skinner!

Pakkeliste til interrail med barn:

spill og leker må med på tur

Vi prøvde å holde vekten nede på turen.

Litt fordi vi skulle sende bagasjen med fly, men mest fordi vi måtte bære all bagasje selv fra togstasjon til togstasjon.

Totalt pakket vi en 65-liters sekk og en mindre dagstursekk, og barna fikk hver sin sekk å bære på.

I sekkene lå soveposer, telt, liggeunderlag og primus, sånn ca det vi pakker til telttur med barn.

Det som var viktig å ha med ut over klær, badeklær og teltutstyr var dette:

– En bok til hver av barna, og en bok vi leste sammen på kveldene.

– (Litt for store) Kosedyr til barna, som ble en god trøst i ukjente omgivelser og en perfekt pute når det skulle soves på toget.

– Varme gensere til kalde tog og tidlige morgener.

– Underholdning! Vi tok med kortstokk, Uno, backgammon, tegnebøker og tegnesaker.

– Snacks til togturer og lange reisedager som vi kjøpte på butikker og kiosker underveis.

I løpet av de 8 dagene satt vi på tog i nesten 20 timer.

Da er det superviktig å ha med seg nok mat og underholdning!

Tegnebøkene ble brukt flittig både på togene og utenfor teltet, bøkene ble lest igjen og igjen, og vi fikk tatt et par slag med Uno.

Men aller mest sov vi, stirret drømmende ut av vinduet, eller snakket om livet, opplevelser, mennesker og rare ting underveis.

Det er vanskelig å lage en konkret pakkeliste for en interrailtur, for denne vil avhenge veldig mye av hva du gjør, hvor du reiser, og hvordan du sover.

Vi måtte jo pakke ekstra mye siden vi sov i telt, men det kjentes likevel ikke som om vi hadde for mye bagasje.

T-skjorter og kjoler fikk vi vaske i hotellvasken etter noen dager i telt, og de varme klærne ble liggende urørt nederst i sekken.

Håndduker og badetøy ble tørket i solen, og kosedyrene fikk bæres under armen på de kaldeste dagene, presses ned i fulle sekker på de varme.

Kameraer og telefon ble ladet når vi bodde på hotell, og på togene i Italia og Paris var det heldigvis strømuttak.

Lange restaurantbesøk ble brukt som en unnskyldning for å lade telefonen før vi skulle ut på nye eventyr, og det eneste jeg angret på at jeg ikke hadde pakket med var en powerbank!

Etter alt dette, er det verdt å reise på interrail med barn?

vente på togstasjonen i pula

Vårt svar er enkelt – JAAAA!

Opplevelsene har stått i kø, oppdagelsene like så.

Eventyrene har vi oppsøkt selv, og historiene er blitt fler enn vi kunne forestille oss.

Når vi reiser så tett og lenge som en familie er vi alltid tilstede i øyeblikket, sammen.

Vi ble bedre kjent med hverandre på turen, men fikk også møte mange spennende mennesker, se land vi knapt har hørt om, spist skummel og god mat, gått til nye høyder, og hatt det utrolig gøy!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!