<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Lekhytteklint – Kilsbergens beste utsikt?

30 des, 20180 kommentarer

Lekhytteklint ligger ganske nært der vi bor, men vi har aldri tatt oss tid til å besøke denne berømte toppen.

Som en del av Bergslagsleden er Lekhytteklint lett tilgjengelig, og en veldig populær utsiktstopp for Örebroere.

I dag kom sola frem med en blå vinterhimmel, og valg av destinasjon for årets siste tur var enkel:

Vi skulle se utsikten over Örebro fra Lekhytteklint!

Det tok ikke mer enn 10-15 minutter å kjøre til vi kom inn til den lille parkeringsplassen ved stien til Lekhytteklint.

Her var vi omringet av små, forlatte sommerhytter og total stillhet.

Selv etter varmen som har vært de siste dagene, lå fremdeles snøen tett her inne i skogen.

Stien var lett å finne, og er markert hele veien langs en bred traktorvei som snor seg halvbratt oppover i skogen.

Vi gikk i godt tempo på tross av snøen, Leo satt og døste i bæremeisen, og vi nøt å bare være ute i den friske vinterluften.

Sporene i snøen minnet oss om at dette er en populær tur, men det var også mange spor av forskjellige dyr som hadde tatt samme vei.

Flere steder så vi spennende stier som gikk innover skogen, men de måtte vente.

Etter å ha gått i slak oppoverbakke langs traktorveien en stund, svingte stien av inn i skogen. Her ble landskapet mer kupert og spennende, og snart kom vi til en brattere bakke.

Det hele var som en liten miniutgave av Kolsåstoppen.

bratt opp til lekhytteklint

Vi fikk kravle oss oppover en snødekt fjellside, også var vi plutselig på toppen!

Selv om vi ikke hadde forventet mye, ble vi overrasket over utsikten her oppe.

Fra toppen så vi utover til horisonten av det flate landskapet som utgjør Örebro, og på den andre siden lokket de mektige Kilsbergen oss.

Like nedenfor suste biler og lastebiler avgårde på E18, og suset fra motorveien fikk oss virkelig til å tenke på Kolsåstoppen!

Det var ikke veldig sjarmerende, men utsikten veide opp for bråket, og for Leo er det alltid gøy å se biler.

Vi satte oss ned på liggeunderlaget og drakk varm sjokolade mens vi nøt vintersola.

vintertur til lekhytteklint med utsikt over Örebro

Det er så deilig å være ute, å oppdage nye steder og naturopplevelser!

Etter en liten halvtime på toppen pakket vi sammen og gikk den korte veien tilbake til bilen.

Selv om dette ikke var den fineste toppen vi har vært på, var det veldig enkelt å komme seg hit, og utsikten er upåklagelig.

Men vi kommer til å fortsette letingen etter Örebros fineste utkikkspunkt!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!