<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Løver, klesvask og strender – Venezia med barn

28 jun, 20190 kommentarer

Venezia var en destinasjon vi ikke kunne unngå å besøke når vi var på interrail gjennom Europa.

Men er Venezia virkelig en bra destinasjon for barn?

Det var flere som hadde sagt at det ikke var noe gøy for små barn i Venezia…

Museer, eldgamle bygninger, romantikk, turister og stekende sol.

Det er ikke ord som klinger godt i små barneører.

Derfor bestemte vi oss for å besøke Venezia på en litt annen måte, og i følge ekspertpanelet ble det toppkarakter fra både 9 og 6-åringen!

Slik gjør du Venezia med barn:

1. Velg riktig sted å bo!

bo billig i venezia

Venezia er dyrt, klamt og overpriset, men det er lett å få med seg både byen og andre (familievennlige) opplevelser hvis du bor litt utenfor.

Mange velger å bo i Mestre og ta toget inn til Venezia, men vi ville ha bading og være en del av det helt unike livet som utfolder seg blant øyene som utgjør Venezia.

Derfor valgte vi å bo på Lido, der vi fant et herlig lite hotellrom ikke langt fra busstasjonen (båtstasjonen, mer om det senere…) og stranda!

Lido har et stort utvalg av små familiedrevne hoteller med rimelige priser, og et lite utvalg mer eksklusive hoteller.

Nord på øya finnes til og med en campingplass som kanskje kan friste når det er litt kaldere i lufta.

På Lido er det laid-back og frodig, strandvibber, litt lavere priser og likevel ikke mer enn 18 minutter unna Dogepalasset med vannbuss!

2. Let etter løver og klesvask!

klesvask i gatene i venezia

Løven er symbolet for Venezia, og du finner løver over alt om du bare leter.

Vi gjorde det til en lek å finne mest mulig løver, og for å gjøre det ekstra spennende å rote seg bort i små sidegater tok vi med klesvask også.

Jeg tror barna ga opp etter å ha funnet mer enn 200 plagg som hang til tørk mellom vinduene i de smale smugene.

Løver ble funnet overalt, som statuer, på fasader og som ringeklokker.

Til slutt hadde vi talt over 70 løver på vår vei forbi Dogepalasset, i sidegater og langs kanaler og fargerike båter.

3. Nyt livet som en italiener!

hjemmelaget is i italia

Gå i de smugene der det ikke er noen turister, og våg å rot dere bort.

Spis på en restaurant der dere har utsikt til turistene, og aller helst til en maskebutikk. Underholdning i timesvis!

Ta med en kurv jordbær og noe godt å drikke til parken Parco delle Rimembranze og nyt livet sammen med lokalbefolkningen.

Spis masse gelato! Den italienske isen fikk terningkast 6 av hele reisefølget, og står fremdeles igjen som den beste isen i Europa!

Vi gikk ikke på et eneste museum, rett og slett fordi det ikke hadde vært noe gøy for barna.

Istedenfor koste vi oss, lekte og ble kjent med byen på vår egen måte – de minnene kommer til å sitte igjen hos oss alle.

Det beste med Venezia er bare å sose rundt i gatene, la seg beundre over arkitektur, mennesker, og atmosfæren. En by som er skapt for å nytes, for voksne og for barn.

4. Nyt livet på vannet

barn på båt i venezia

Fra det øyeblikket vi kom ut fra togstasjonen, så jeg hvordan barna gledet seg over dette eventyrlandet.

Jeg hadde fortalt om Venezia, byen der gatene er vann, bilene er båter, fotgjengerovergangene er broer.

Det er klart det er helt magisk for et lite barn – det er jo magisk også for oss voksne!

Fra togstasjonen tok vi bussen til hotellet, en buss som gikk på vannet!

Fra bussvinduet kunne vi se båtene kjøre inn i små sidegater, vannet skvulpe på store inngangsdører langs kanalene.

Venezia er ubeskrivelig spennende og fascinerende!

5. Bad i Adriaterhavet

bading på lido i venezia

Lido har mer enn 10 kilometer med sandstrand, små, lekne bølger, konkylier og behagelig, varmt vann.

Bor du i Venezia er ikke Lido langt unna med båt, og gjør du som oss og bor på Lido, kan du bade hele dagen!

Stranda er delt opp på den måten italienere liker det – med strandhytter (cabanas) og solstoler du kan leie.

I prisen inngår tilgang til dusjer og omkledningsrom, og det er alltid en bar og restaurant på området, og ofte en liten lekeplass for barna.

Det finnes et par gratis strender på Lido, der den mest kjente er Blue Moon.

Vær bare forsiktig på de offentlige strendene!

Her må du aldri gå fra eiendelene dine, så en må alltid sitte oppe på håndkleet og passe på mens de andre bader, ellers forsvinner det kjapt!

Siden vi bare var oss tre, gikk vi fra strand til strand og jagde de laveste prisene, før vi fikk et tilbud vi kunne leve med.

For 200 kroner fikk vi en liten strandhytte og solstoler en liten bit fra havet.

Her fantes også et bord og stoler, og rundt oss satt italienerne og spiste mat, spilte kort og nøt livet.

Vi gjorde det samme!

På dagligvarebutikken hadde vi kjøpt god drikke og ferdige salater, og vi kunne spise og kose oss mellom badingen.

Nede ved strandkanten fant barna skjell og konkylier, og vi lekte oss i bølgene helt til stranda stengte på kvelden.

strand på venezia

Ingen kan si at Venezia ikke er perfekt for barn!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!