<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Ceviche, Mikrobryggeri og Montezuma Waterfalls

30 jan, 20180 kommentarer

Vi brukte Cabuya som base på Nicoyahalvøya for å slippe unna kaoset i Montezuma, og det var vi glade for.

Den travle storbyen Montezuma ligger bare en kort kjøretur unna, og Cabuya ble utgangspunkt for flere fantastiske opplevelser enn bare den magiske nasjonalparken Cabo Blanco.

I dag skulle turen gå til berømte Montezuma Waterfalls. Markedsført som et av de mest populære fossene i hele Costa Rica, var dette et sted vi bare måtte besøke!

Det er to måter å komme seg til Montezuma Waterfalls på:

1. Fra hovedveien like utenfor Montezuma kan du parkere bilen og gå gjennom jungelen langs elven til du kommer til den første av tre fosser.

2. Du kan kjøre opp bakken til Sun Trail Tours, betale en symbolsk sum for inngang til området, og gå langs etablerte stier og hengebruer ned til alle tre fossene.

Det første alternativet lokket mest, men vi hadde lest at det kunne være vanskelig og tungt å klatre opp gjennom jungelen, og vi var ikke klare for å risikere dette på vårt første jungeleventyr med Leo.

Vi valgte den andre, barnevennlige måten å komme oss til Montezuma Waterfalls på

Fra Sun Trail Tours, går vi rett ut på hengebruer i metall som spenner seg mellom trærne.

Eventyrfølelsen kom umiddelbart!

Vi speidet etter dyr, og selv om vi hørte brøleapene i det fjerne, var vi aldri heldige nok til å se noen.

Den første delen av turen går langs tretoppene, før en sti oppbygd med steintrapper tar oss bratt nedover. Hele tiden går vi langs en stadig villere elv.

Det er satt opp skilt langs stien som forteller oss om dyrelivet vi ikke kan se.

bratt til montezuma falls

Turen ned til den første av Montezumas tre berømte fosser går raskt unna. Det er tydelig at vi er i den tørre sesongen på Nicoyahalvøya. Det er lite vann og vegetasjonen er tørr og trist.

Vi skjønner det ikke helt, men plutselig er vi nede ved den nederste fossen. Etter å ha hoppet over stener i elven, og kavet oss langs fjellsiden, er vi midt inne i et naturlig badeland.

Det er fullt av mennesker her, lokale og turister om hverandre. Vannet er kaldt og klart, fossen strekker seg høyt over hodene våre.

De fleste bader, noen nyter bare opplevelsen av å ha kommet hit. Det er ikke uslåelig vakkert, men et friskt pust fra heten i jungelen.

Leo vil bade, og Isabella drister seg ut i vannet så han får plaske i en liten pytt. Han bryr seg ikke like mye som mamma om alle fiskene som kommer for å hilse på.

bade i lagunen ved montezuma falls costa rica

En lokal våghals klatrer opp ved siden av fossen, og vi ser fascinert på når han usikret beveger seg ved de dundrende vannmassene flere titalls meter over den lille lagunen.

Flere har funnet veien hit, og nå bader folk både ovenfor og nedenfor fossen. Det er mange stener å hoppe fra, og det er god underholdning for oss tilskuere.

Vi ble ikke overbegeistret av denne fossen, men som en utflukt på en varm dag, var det en bedre løsning enn mye annet. Vi er her bare en knapp time før vi beveger oss tilbake mot bilen igjen.

Vegetasjonen er fremdeles like tørr, dyrelivet like fraværende. Men nå har mennesker tatt plassen til dyra langs elven og de tre fossene som utgjør Montezuma, det minner mer om et badeland enn et naturlig vidunder.

Vi svetter noe sinnssykt i de bratte bakkene vi løpte ned tidligere på dagen. Det hadde kanskje vært lurere og gått for alternativ 1, da hadde vi vært svette når vi kom til fossen, og glade når vi gikk tilbake.

Når vi endelig er fremme i bilens avkjølende luftanlegg, triller vi et par hundre meter ned bakken til Mariposario Montezuma Gardens.

Dette stedet er en eksotisk blanding av sommerfuglhage, bryggeri, restaurant, og overnattingssted.

Vi kom hit for mat og mikrobrygg, og fikk mer enn forventet. Isabella nyter en fersk cheviche, og jeg smaker meg gjennom ølmenyen. På den fargerike verandaen har vi utsikt til tett og frodig jungel, og vi nyter lyden av brøleapene i det fjerne.

mat på montezuma gardens costa rica

En perfekt utflukt i Montezuma!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar her så vi kan bli bedre kjent med deg!