<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.5/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Norge

Hele bloggen

Barneskirenn og enkel topptur i Storlidalen

Første dag i påskeferien er familiedag! Hele storfamilien tok seg ut på ski i strålende påskevær - sol fra helt skyfri himmel. Målet var Fluren, der vi gikk på lille julaften i fjor.   Men det egentlige målet var kos. Masse kos.   Alle fikk på seg skiene, og...

Vakker topptur over Fluren i Trollheimen

Lille julaften, hyttetur i Storlidalen, 20 cm nysnø og håp om sol.Selvfølgelig måtte det bli skitur!Vi lot barna leke seg med de andre i familien, pakket sekken, og var avgårde før frokost.Det lå et tungt skylag over toppene rundt 1400 meter, så vi droppet planene om...

3 topper med utsikt over Oslo som du må oppleve

Vi har vært mye rundt på toppene rundt og i Oslo, sovet i telt og hengekøye og gått dagsturer for å oppleve fantastiske topper med utsikt over Oslo og Bærum.Her skal vi dele de beste utkikkspunktene rundt Oslo med deg, pluss en veldig hemmelig utkikksplass som vil gi...

Alene over Dyrhaugsryggen

Dyrhaugsryggen strekker seg en kilometer langs toppene i Hurrungane, midt i mellom Skagastølsdalen og Ringsdalen, og byr på storslagen utsikt over de spisse toppene som utgjør Hurrungane. Fra Store Dyrhaugstind kan du fortsette langs den eksponerte ryggen over Midtre...

Ørkenvandring på Røros

Helt siden jeg var liten hadde jeg trodd at Røros hadde en helt ekte ørken. Når vi endelig fikk muligheten til å ta med barna på ørkenvanding, kunne google fortelle meg at det ikke er en ekte ørken likevel - det regner for mye! Selvfølgelig bryr vi oss ikke om det -...

Luftig klatring over Snøhettatraversen

Årets store eventyr for oss skulle bli å klatre hele Snøhettatraversen! Etter nederlaget på Store Skagastølstind i fjor, var planen egentlig å gi den et nytt forsøk i år.Men med 3 barn på slep er det ikke enkelt å finne en barnevakt som gjerne blir med langt inn i...

Med barn på Innerdalstårnet uten klatreutstyr

Vi vet det er blitt kjempepopulært å gå til Innerdalstårnet. Ikke bare er det en av de mest ikoniske toppene i Norge, men når den attpåtil ligger i Norges vakreste fjelldal og er tilgjengelig uten klatreutstyr, er det ikke rart at stadig flere ønsker å stå på toppen...

Skjerdingfjellet – en bortgjemt perle i Innerdalen

Turplanene var mange og drømmene enda større, men da fridagen fra barna kom hadde Leo rukket å bli syk etter mange kalde netter i telt.Vi måtte revurdere planene om langtur, og heller se hva vi kunne få til i løpet av en litt kortere dag.Fra Innerdalen er ikke...

Buldring i Østmarka med barn

Østmarka er helt perfekt for barn!Vi elsker å reise til Østmarka, enten det er for en telttur langt inne i skogen, vakre gåturer med bæremeis eller barnevogn, eller bare for å være i naturen!Spesielt er Østmarka kjent som det beste stedet i Oslo for buldring og...

Prøvetur med telt og hengekøye til Skådalen

Barna var endelig på besøk, og dette skulle bli vår siste helg før vi flytter til Sverige. Med en nesten tom leilighet og strålende sol, var det ikke annet å gjøre enn å dra på telttur! For å få mest mulig ut av turen, pakket vi med to hengekøyer som jentene kunne...

Når alt ikke går helt som planlagt på tur med barn

Pinsehelgen kom med strålende sol og herlig sommervarme. To hele fridager sammen måtte utnyttes, og vi hadde brukt tid på å planlegge vår siste tur i Nordmarka før vi skulle flytte.Vi hadde bestemt oss for å bestige Oslos høyeste fjell, Kjerkeberget på 631 moh! Og...

Vår første natt i hengekøye med barn!

Det er blitt virkelig populært å sove ute i hengekøye for tiden, og vi ville se om det lot seg gjøre med et lite barn!Fordelene med å sove i hengekøye er mange -> det er mindre å bære på, du får en utrolig utsikt, også er det skikkelig digg!Vi er jo i...

Rundtur over Skaugumsåsen

Våren er kommet, og det var på tide med en tur opp til Skaugumsåsen. Vi har vært på Semsvannet både sommer og vinter, alltid med Skaugumsåsen fristende i det fjerne. Nå var det på tide å ta turen med Leo i bæremeisen for å slå ihjel nok en solskinnsdag i...

På tur mellom t-banestopp i Østmarka

Det er lørdag, sola skinner, og Isabella er på jobb. Jeg og Leo måtte komme oss ut på tur, og jeg hadde lyst til å gå innover i Østmarka for å se hvor langt våren var kommet. Vi hadde lenge lurt på om det er mulig å slå opp telt i Østmarka nå, eller om det fremdeles...

Nærtur til Kalvøya

Kalvøya utenfor Sandvika er en av våre favorittsteder for bad og lek på sommeren. Og nå som våren virkelig hadde tatt tak, snøen smeltet og sola endelig varmet godt, tok vi turen ut med alle tre barna for å lete etter vårtegn! Turen ut til Kalvøya er en del av...

Kolsåstoppen rundt med bæremeis

Kolsåstoppen er en av våre favorittsteder når det er finvær og vi ønsker en enkel tur med barna, og her har vi vært mange ganger både sommer og vinter. Nå er det kommet nesten uendelig mye snø for vinteren, og med strålende vårsol og mye nysnø fristet det å prøve å gå...

Snartur til Kolsåstoppen

Denne helgen hadde vi besøk av bestefar, og søndagen våknet vi opp til strålende sol! Vi hadde noen timer før bestefar skulle til flyplassen, og da rekker vi jo akkurat en snartur til Kolsåstoppen! Kolsåstoppen er en av våre favorittsteder både med og uten barna! Ikke...

Over Romsdalseggen med en baby

Det var siste helgen i september, og vi lengtet etter å komme oss ut på en ordentlig tur. Leo var nå blitt 4 måneder gammel, og vi visste at dette var en av de siste mulighetene våre for en ordentlig fjelltur med telt før vinteren og kulda kommer. Værmeldingen var...

Telttur og klatring på Skullerud

En ny helg med barna var i vente, og det var meldt bra vær! Etter en klatreøkt på Oslo Klatresenter tidligere i uka hadde Viggo og Isabella utforsket skogen ved Skullerudåsen i høstregnet. På turen vår oppdaget vi en suveren teltplass som vi lovet oss selv at vi...

Nederlaget på Store Skagastølstind

Store Skagastølstind, eller Storen på folkemunne, hadde lenge vært en besettelse for meg... Jeg hadde aldri sett fjellet. Jeg hadde aldri vært i Hurrungane eller på denne kanten av Jotunheimen. Jeg og Isabella hadde tidligere måtte snu et par hundre meter opp...

En uke i telt med baby og to barn

Det var tid for den årlige turen til Innerdalen, og vi sover alltid i telt når vi er her.Både for å spare penger, men også for det sosiale - da kan hele familien samles rundt bålet og det er et helt eventyrland å utforske for barna like utenfor soveposen.Denne gangen...

Topptur til Snøfjell i Innerdalen

Aiko var på vei opp Innerdalstårnet, og Isabella og Saga ønsket seg en kort tur til "Sagafjellet" denne dagen. Det var altså på tide med en egen tur opp en av de mer ukjente toppene i Innerdalen! På Renndølssetra hadde jeg ofte bladd og drømt meg bort i den gamle...

Innerdalens tøffeste tur

For første gang siden Leo ble født hadde vi nå fått muligheten til barnepass og en dag for oss selv. Vi ønsket oss begge en tur gjennom Innerdalen, og for å teste formen valgte jeg ut en rundtur gjennom tre fjelldaler fremfor en topptur. På kartet så det ganske...

Den søvnløse natta – første telttur med baby!

Leo var blitt 7 uker gammel. Å si at vi følte oss klare til å ta en telttur denne helgen er en stor overdrivelse.Vi var rett og slett nødt, skulle vi klare en uke i telt senere i sommer! Men det var meldt varmt vær for helgen, og vi har nok netter ute i telt med barna...

Fra Storlidalen til Innerdalen på ski

Årets påske ble feiret på en hytte familien hadde leid i Storlidalen. Etter noen gode dager på hytta, med både topptur til Okla og masse bading i badestamp, var det nå tid for årets høydepunkt:   Vi skulle gå på ski fra Storlidalen til Innerdalen!   Vi er i...

Vinterteltur til Lauvtjern i Østmarka

Denne helgen fikk vi besøk fra Sverige, og det var meldt strålende sol! Da var det ingenting annet å gjøre enn å finne en ny plass vi kunne utforske, og denne gangen falt valget på Lauvtjern i Østmarka.Å dra på telttur med barn til nye områder rundt Oslo er noe vi...

På telttur med barn over isen

Det hadde vært skikkelig kaldt inn i det nye året, og et tykt lag av is hadde lagt seg inne mellom øyene utenfor Høviksodden i Oslofjorden.Med litt mildere vær og et nytt snødekke lå alt til rette for et nytt og spennende eventyr med barna! Denne helgen skulle vi dra...

Med barna på tur til Bogstavannet på vinteren

Denne vinterdagen tok vi med barna på tur til Bogstavannet for å gå på isen i sola. Vi har vært på Bogstavannet mange ganger på sommeren for å bade, og barna har mange gode sommerminner herifra. Bogstavannet er et vakkert sted som er lett å komme til fra Oslo både med...

Reinsdyr og ødelagte knær over Glittertind

Like etter å ha gått Besseggen og kommet tilbake med båten fra Memurubu til Gjendesheim, pakket vi sammen teltet, satte oss i bilen og kjørte rundt hele Jotunheimen til vi kom inn til Visdalen mot Spiterstulen. Morgendagens turmål var legendariske...

Drømmetur over Besseggen

Besseggen hadde lenge vært i tankene våre. Det er jo en tur man bare MÅ ta i følge turblader, nettet og alle vi snakker med!Og siden vi søker naturen for å gå i fred og ro uten andre mennesker rundt oss, er kanskje ikke Besseggen på en lørdag det opplagte valget...Men...

Fra Rondvassbu til Bjørnhollia over Rondeslottet

Denne helgen skulle vi utforske et helt nytt område - nemlig majestetiske Rondane: Vi planla å telte ved Rondvassbu for så å gå fra Rondvassbu til Bjørnhollia over Vinjeronden og Rondeslottet og tilbake igjen neste dag til parkeringsplassen fra Bjørnhollia gjennom...

Innerdalen og tur til Innerdalstårnet

Dette skulle bli Isabellas aller første tur til Norges vakreste fjelldal, og vi reiste opp allerede torsdag morgen for en ordentlig langhelg i Innerdalen.Resten av familien skulle komme på fredag ettermiddag, og vi hadde fulgt nøye med på værmeldingen.Dette året...

3 teltplasser rundt Oslo på 3 netter

Vi hadde flyttet ut fra leiligheten i Stavanger i mai, og hadde alt vi eide i bilen vår.Denne sommeren skulle vi reise rundt i Norge og Sverige og bo i telt i flere måneder.Men vi måtte en snartur innom Oslo for å finne en leilighet til høsten, og vi hadde satt av 3...

Steinur og super utsikt på Gaustatoppen

Fra gårsdagens fantastiske klatretur opp Via Lara på Hægefjell, gikk turen i dag til Rjukan og Gaustatoppen.En liten fjelltur opp en ikonisk "must see" fjelltopp passet perfekt på vår lille norgesturné denne sommeren, og vi gledet oss til å se hva Gaustatoppen på 1883...

Via Lara på Hægefjell – en rå klatreopplevelse!

Nå kjente vi oss klare for å teste våre kunnskaper på et skikkelig, skikkelig høyt fjell! Turen skulle gå til Hægefjell i Nissedal, og målet var å klatre legendariske Via Lara:Via Lara er kjent som "jomfruruta" for de som driver med tradisjonell klatring, og er et...

Teltparadiset vårt i Dalsvågen

Vi bodde nesten et år i Stavanger, og Aiko og Saga var ofte på besøk i opp til en uke av gangen.Da passet vi alltid på å ta fri fra jobben og dra på nye eventyr hver gang. Men en plass dro vi alltid tilbake til, det som ble vårt teltparadis i Dalsvågen: Dalsvågen...

Påsketur med telt til Dalevatn

I Stavanger er man velsignet med mye, men snø har man ikke selv når det er tidlig påske!Vi ville gi barna et lite eventyr i påsken, og bestemte oss for å pakke telt og soveposer og ta en påsketur til Dalevatn.Det er fort gjort å reise langt bort, bestille dyre hytter...

Helgetur til Innerdalen i regnet

Turen til Innerdalen er en årlig tradisjon, og hit må vi reise hver sommer - uansett vær!Dette året var ingen unntak, men jeg hadde akkurat begynt å jobbe igjen, og kunne ikke ta meg fri mer enn en helg for årets tur.Jeg pakket sekkene våre på torsdag kveld, hentet...

Første telttur med barn ved Hauktjern i Østmarka

Det har vært mange andre ting i livet som har vært prioritert enn å gå på tur med barn.Jeg kommer selv fra en aktiv turfamilie, men i mitt voksne liv fant jeg først tilbake til gleden ved å være på tur når jeg møtte Isabella. Jeg hadde et sterkt ønske om å ta med...

Gå ikke glipp av et eneste eventyr!