<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.5/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Oppdagelsesferd og hyttetur til Vassfaret

14 jul, 20170 kommentarer

Vi hadde noen dager til overs i sommer som vi ikke hadde planlagt å bruke til noe.

Etter en dag på verandaen i solen kjente vi alle at vi trengte litt mer, å komme oss ut i naturen og oppdage noe nytt! Et kjapt søk på airbnb etter hytter i nærheten, førte oss til drømmehytta vår i et område som heter Vassfaret.

Vi hadde aldri vært her eller hørt om stedet, men det var billig og det så bra ut på kartet, så vi reserverte 3 netter så fort vi kunne.

Neste dag gikk turen etter greie anvisninger forbi bjørneparken i Flå og opp mot fjellplatået der Vassfaret ligger.

Vi ble møtt av vertens foreldre som hadde gjort klar hytta til oss, og vi gledet oss over hvor fint det var her oppe!

Hytta lå 900 meter over havet, rundt oss var gammel furuskog og ei seter, nedenfor lå det et lite fiskevann som rant ut i en stor elv, og fra verandaen så vi langt innover i fjella på andre siden.

norgeskartet på telefonen så vi hvilke stier vi hadde i nærområdet. Området er preget av relativt mange små fjelltopper, fiskevann og generelt fint turterreng uten for mange høydemeter.

Med andre ord  – Vassfaret er perfekt for en småbarnsfamilie!

Å sove på en liten hytte uten innlagt vann og moderne bekvemmeligheter er en deilig opplevelse for oss som familie. Det er ikke mye å finne på, og vi lever så tett på hverandre at det er klart at barna blir med både på å lage mat og ta oppvasken.

Vi deler på hvem som passer Leo, også tar vi pauser fra pliktene våre og løper inn i skogen bak hytta på oppdagelsesferd.

De neste to dagene utforsket vi området rundt hytta. Etter å ha kjørt innover kjerreveien i ti minutter kom vi til veis ende på Kråkehaugen. Her ligger det noen hytter, ei seter og en enkel cafe. Og her begynner stiene inn mot selve Vassfaret.

På veien hit måtte vi stoppe for å jage bort sauer, og til barnas store skrekk så vi flere skilt som advarte mot bjørn!

Terrenget er lettgått, oversiktlig og enkelt for voksne og små barneføtter. Vi begynte enkelt første dag med en tur opp Lusfjell og ned til et fiskevann der Aiko prøvde fiskelykken, Saga var heiagjeng, og Isabella og Viggo lagde lunsj på stormkjøkkenet.

Området var idyllisk, hadde nydelig utsikt, og vi fikk raskt følelsen av å være alene i skogen. Faktisk møtte vi ikke et eneste menneske på veien!

Dag 2 gikk vi fra hyttene ved Kråkehaugen og innover mot toppen som var selve Kråkehaugen. Vi kom fort vekk fra stien, men terrenget var oversiktlig og vi hadde jo med gps.

På toppen er vi akkurat over 1000 meter, og her oppe er det lite trær. Vi tok en god pause og prøvde å peile ut kursen videre.

Vi hadde ikke noen spesiell plan for turen annet enn å gå og se hva vi fant, men etter å ha sett på kartet fant vi ut at Nyseternatten ville være et fornuftig mål. Da kunne vi få en ordentlig rundtur med barna, og det så ut som vi ville få veldig god utsikt herifra.

Det var lettere sagt enn gjort!

Det tok lang tid før vi fant en eneste sti, men vi lekte oss nedover terrenget, nøt utsiktspunkter på veien og tok masse pauser. Barna bar sine egne sekker, men været var bra og siden terrenget var så enkelt å gå i, ble det hele en lek for de.

Vi gikk opp og ned fjelltopper, skled ned gressletter, kavet oss over juv og bekker, gjennom myr og langs vann.

Og når vi endelig kom på stien kunne vi legge fra oss sekkene og løpe opp til toppen av Nyseternatten.

Her ble vi belønnet med en storslagen utsikt over hele Vassfaret! Et så fantastisk skue, og noe helt annerledes enn det vi har sett tidligere i Norge. Her var ekte urskog, og vi kunne nesten se bjørnene gå rundt i terrenget der nede.

Barna koste seg med å skrive seg inn i toppboken vi fant ved varden, og vi tok litt snacks før vi tok turen ned igjen og tilbake mot bilen.

Det siste stykket var vi alle møre i beina, og vi oppdaget at vi hadde gått nesten 10 kilometer denne dagen!

På kvelden spiste vi en god middag sammen og fikk nyte en deilig solnedgang mens vi pusset tenner. Vi la oss med mange nye minner, erfaringer og opplevelser fra nok en ukjent perle i det fantastiske vakre landet vi bor i.

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar her så vi kan bli bedre kjent med deg!