<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Over Romsdalseggen med en baby

24 sep, 20170 kommentarer

Det var siste helgen i september, og vi lengtet etter å komme oss ut på en ordentlig tur.

Leo var nå blitt 4 måneder gammel, og vi visste at dette var en av de siste mulighetene våre for en ordentlig fjelltur med telt før vinteren og kulda kommer.

Værmeldingen var elendig over nesten hele Norge, men utrolig nok var det meldt strålende sol langs mørekysten hele denne helgen!

Vi skulle ta en tur over Romsdalseggen! Med en baby!!

Denne sjeldenheten måtte vi bare utnytte, så vi fikk leid oss en ok bil for helgen, pakket og planla for 2 netter i telt med baby og ikke minst det store eventyret det ville bli å endelig få gå den legendariske Romsdalseggen!

Viggo tok seg fri fra jobb på fredag slik at vi kunne kjøre tidlig til Åndalsnes. Turen tar ca 6 timer fra Oslo, og vi trengte å ha tid på oss da dette var første gang vi skulle kjøre så langt med Leo.

Vi måtte belage oss på flere stopp underveis, også er det utrolig godt å komme frem før sola går ned kvelden før et stort eventyr. Av research vi hadde gjort om turen hadde vi lært tre ting:

1. Det er ikke anbefalt å ta med barn på Romsdalseggen
2. Romsdalseggen er bratt, luftig og en lang tur
3. Det går en daglig buss fra Åndalsnes til starten på turen i Vengedalen

Leo er jo strengt tatt ikke et barn, så vi tok med bæresele slik at han kunne sitte varmt og trygt inntil magen til mamma på turen. Og vi har vel gått både bratt, luftig og langt tidligere.

Men ikke med baby, ikke med så mye oppakning, ikke kunne vi trodd at det kom til å bli helt sinnssykt slitsomt!

For bussen så bestilte vi bussbilletter gjennom visitandalsnes, og tenkte at vi måtte finne en overnatting et sted i nærheten av byen slik at vi enkelt kunne komme oss til bussen på morgenen.

Det var god flyt på veien, og vi kom frem i så god tid at vi tok oss en liten tur opp trollstigen og fikk kjenne på det ville fjellandskapet før vi kjørte ned til en av de store gratis parkeringsplassene i Åndalsnes.

Vi hadde sett at en av parkeringsplassene lå nært stien vi kommer ut når vi er ferdige med turen over Romsdalseggen.

Samtidig er dette starten på flere fine turer oppover fjellet, med bratt terreng og mye skog. Ikke ideelt som teltplass, men etter en halvtimes leting og noen hundre høydemeter fant vi et flatt område som lå nesten midt i stien der vi kunne slå opp teltet vårt.

Vi møtte ikke folk denne kvelden, og det var utrolig deilig å telte oppe i høyden med utsikt over byen, havet og fjella i et ukjent område, mens vi snakket ivrig om den store turen vi skulle legge ut på i morgen.

I sjutiden våknet vi av solen og lyder utenfor teltet.

De første turgåerne var i gang, og de gikk rett forbi teltet vårt.

Heldigvis hadde natten gått bra og hele familien hadde sovet godt og var uthvilte til dagens eventyr. Vi fikk laget oss en rask frokost og kokt opp kaffe samtidig som vi pakket ned teltet og kastet Leo imellom oss.

Nå bar det ned til bilen igjen der vi pakket om sekkene til turen. Vi visste dette ville bli en lang dag, så vi fokuserte på å ha med mye mat og vann, samt flere lag med varme klær.

Stormkjøkken og Real turmat ble selvfølgelig pakket med, sammen med nøtter, proteinbarer og mer godt. Vi tok med en full 2L kamelback og en 1-liters Nalgene-flaske.

Mellomlags dunjakker, ull, luer og votter ble også pakket. Nå hadde vi med en full 40-literssekk, og som vi snart fikk vite – mye mer enn alle andre som gikk turen!

Nede på bussholdeplassen var det KAOS! Enormt mye mennesker skulle ut på tur denne dagen, og det kom busser kjørende i skytteltrafikk.

Køen var kjempelang for de som kom sent, så her lønner det seg å være ute i god tid! Men det var ikke rart at så mange ønsket å gå Romsdalseggen i dag – det var strålende sol fra skyfri himmel og gradestokken viste nesten 20 grader!

Vi hadde sommervær i slutten av september!

Fra Vengedalen var det bare å følge folka oppover fjellet. Turen starter bratt og godt, og vi kom fort opp i høyden til helt herlig utsikt. For en deilig dag å være ute på!

Selv om vi nesten gikk i kø i starten av turen, spredte det seg ut mer etterhvert, og opp det siste stykket mot eggen begynte det å minne om en vanlig lørdag i den norske fjellheimen.

Vi merket godt de første 800 høydemeterne, men når vi kom opp til selve eggen fikk vi belønningen vår!

Utsikten var bedre enn det vi hadde kunnet forestille oss i våre villeste drømmer! Vi fikk se tusen meter rett ned på solkledde daler, se havet glitre ute i fjorden og spisse, ville fjell så langt øyet kunne se!

Her oppe tok vi en lang pause, der både store og små fikk spist, vi fikk tullet og lekt oss litt, og funnet ut hvor vi skulle videre – nemlig omveien via Blånebba (1320 moh).

Etter en stund innså vi at selv om vi var gode og varme i solen, var det nok mye kaldere til Leo.

Temperaturen her oppe kunne ikke være mer enn et par grader, og han var kald på armer og bein selv om han nå hadde på alle klærne vi hadde med til han!

Isabella fikk pakket hann inn i dunjakken sin der han satt i selen, og det fungerte kjempebra! Leo fikk sin egen lille dunpose, og ble god og varm resten av turen!

Omveien til Blånebba er verdt det, selv om man får noen flere høydemeter under beina. Du får kjempefin og eksponert utsikt mot trollveggen fra toppen, og det tar ikke mer enn maks en times tid t/r.

Etter blånebba var det bare å begynne på resten av turen over Romsdalseggen. Den var overraskende lang, men også veldig mye mindre eksponert enn vi hadde trodd.

Noen partier var veldig bratte med en del klyving, og her hadde vi det veldig gøy.

Vi måtte hjelpe et eldre ektepar på veien med å bære hunden deres ned og opp noen partier, også ble vi stående en del i kø bak høyderedde fjellturister.

Likevel var utsikten hele veien spektakulær, vi nøyt hvert øyeblikk av turen og passet hele tiden på å ta gode pauser når vi trengte det.

Når vi kom til Nesaksla som er starten på nedstigningen, var vi helt utslitte!

De siste 700 høydemeterne ned ble de tyngste på hele turen. Vi tåler ikke bratte nedoverbakker så godt, og spesielt ikke med mye oppakning.

Isabella fikk kjenne på at hun hadde en baby på magen hele turen, og det siste stykket måtte vi gå veldig sakte og rolig med store smerter i bein, knær og rygg!

Dette visste jo ikke vi på forhånd, men med så mye belastning på magen hele veien så blir turen utrolig mye mer slitsom! Her kunne vi ha balansert vekten bedre ved å bruke bæreselen på ryggen eller helst en bæremeis!

Når vi var vel nede etter 7 timer og 14 kilometer var det utrolig godt å sette seg i bilen og kjøre opp trollstigplatået der vi slo opp teltet for natta under en stjerneklar fjellhimmel der melkeveien viste seg i all sin prakt!

Dette var en av de mest slitsomme, men også fineste turene vi har hatt!

Har du lyst til å gå Romsdalseggen? Her kommer noen tips fra oss:

Her kan du lese om turen på ut.no!
Her kan du bestille buss fra Åndalsnes til start på turen til Romsdalseggen i Vengedalen.

Har du lyst til å sove i telt er det nok av muligheter om du har bil og er fleksibel.

Vi sov like over stien inn mot rampestreken, her er også en gapahuk man kan sove i på varme sommerdager med fantastisk utsikt over Romsdalen.

Det er også mange fine teltplasser ved elva langs veien mot trollstigen, eller oppe på selve trollstigplatået. Med andre ord er det nok av muligheter!

Det finnes også et par campingplasser i Åndalsnes, og vi har prøvd en av de tidligere, men her er det fullt, trangt og bråkete på sommeren! Hoteller er det ikke mange av, men det finnes et par, og her må du bare være tidlig ute hvis du vil reservere plass!

Har du ikke bil går det veldig fint å leie bil slik vi gjorde, eller ta toget. Togstasjonen ligger midt i sentrum, og du er bare 10-15 minutter unna nærmeste teltplass!

God tur!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!