<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Overnattingstur i Tiveden nasjonalpark

30 mar, 20190 kommentarer

OK – det er bare å innse det:

Vi begynte vårt nyttårsløfte bra med å sove ute en natt i januar.

Så kom februar, kulda, jobb, plikter, kaos og alt for lite tid eller lyst. Og vi fikk aldri kommet oss ut.

Men den siste helgen i mars var Leo nede for telling med influensa, noe som ble en perfekt anledning for turpappa til å ta med seg de eldste barna på telttur!

Vi bestemte oss for å ta turen tilbake til Tiveden nasjonalpark. Her har vi vært både på grottevandring og på utforsking gjennom villmarken i denne vakre nasjonalparkens mange stier.

Det er ikke rart at vi lett kjører 3 mil for å sove i telt i Tiveden en tidlig vårdag i mars!

Så fort vi kom til den halvtomme parkeringsplassen satte vi sekkene på ryggen og bega oss inn i skogen.

Dagens mål var gapahuken ved Metesjön – den eneste gapahuken i nasjonalparken, og et håp for oss om å sove utendørs og å grille marshmellows over bålet under stjernehimmelen.

Stien gikk forbi kampeblokker, gjennom tett skog, over koller og svaberg.

Barna stoppet opp og tok bilder, lekte sisten, løpte for å være først langs stien.

Fuglene sang, snøen hadde smeltet, våren var i anmars. Og vi fikk harmoni, ro og glede.

tiveden til metesjön

Skogen gjør det som den alltid gjør med oss – får oss til å finne en helt egen ro vi aldri helt finner ellers.

Etter litt mer enn en kilometer begynte stien å jevne seg ut, og vi kunne føle på oss at vi var nær Metesjön.

Gapahuken ble derimot en stor skuffelse!

Her var det ikke mulig å sove, inne i gapahuken sto benker og bord, og rundt bålplassen var det opparbeidet et stort, plant område med smågrus.

Det var som vi kom fra naturen og tilbake til sivilisasjonen igjen.

Og vi måtte bestemme oss for hva vi skulle gjøre. Prøve å sove her, eller finne en teltplass.

Vi bestemte oss for å finne en teltplass!

Sekkene måtte på igjen, og vi fortsatte langs stien som snodde seg rundt Metesjön.

Terrenget var kupert og frodig, trær og stener over alt.

Det var så vakkert, men så upassende for en bra teltplass!

Etter 10 minutter med leting fant vi en liten flekk oppe på et svaberg som reiste seg opp fra det dype vannet.

Her kunne det kanskje gå!

Vi trampet rundt på visne busker, og javisst – her kunne vi få plass til teltet!

Like fort kom teltet opp, og vi hadde endelig en plass å sove for natta.

teltplass tiveden

Barna hjalp til med å få inn liggeunderlag og soveposer, og pappa fikk varme opp primusen for kveldens middag.

På svaberget satt vi med utsikt over innsjøen mens pappa stekte hamburgere og barna hakket grønsaker.

Og middagen ble den beste middagen noensinne!

hamburger på tur med barn

Vi lekte rundt i soveposene, danset og hadde det gøy, og når mørket kom tok vi på oss hodelyktene og gikk til bålplassen for å grille marshmallows og spise lørdagsgodteri.

Varmen fra bålet klarte likevel ikke å varme to stakkars frosne barnekropper på denne kalde vårnatta, og vi løpte fort tilbake til teltet for å fortsette kvelden i varmen fra soveposene våre.

Det ble høytlesing av Tante Grusom til klokka ble alt for mye, og vi sovnet med hodet i boka og munnene fulle av godteri.

Når vi våknet neste morgen hadde det kalde været bestemt seg for å bli enda kaldere.

Jeg og Aiko våknet tidlig og løpte ut for å tisse, mens Saga fremdeles sov som en stein langt nede i soveposen sin.

En liten snøstorm hadde kommet inn som bare for å si at vinteren enda ikke helt hadde gitt opp håpet.

Pappa fikk koke kaffevannet sitt på et dekke av nysnø, og Aiko brukte morgenstunden på å lese den første boken med ZombieLars.

Etter en time våknet Saga, uthvilt og lykkelig.

barn i telt

Og så snart frokosten var fortært var vi alle enige om å komme oss hjem til varmen igjen.

Sekkene ble raskt pakket ned, og vi løpte avgårde langs stien til parkeringen før vi endelig satt i bilen, på vei til blå himmel og en ny, varm vårdag i solen bare noen mil unna.

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!