På telttur med barn over isen

25 feb, 2017 | 0 kommentarer

Det hadde vært skikkelig kaldt inn i det nye året, og et tykt lag av is hadde lagt seg inne mellom øyene utenfor Høviksodden i Oslofjorden.

Med litt mildere vær og et nytt snødekke lå alt til rette for et nytt og spennende eventyr med barna!

Denne helgen skulle vi dra på telttur med barn over isen:

Vi skulle gå på ski til vår egen øy ute i havet, sove i telt i vinterlandskap!

Vi hadde ikke prøvd dette før, men vi hadde vært nede ved vannet flere ganger og sett flere gått på ski over. Vi hadde til og med nervøst vandret ut på isen og sett at den faktisk holdt!

Vi pakket to fulle sekker med telt, soveposer, masse klær og mye god mat. Barna fikk selvfølgelig hver sin sekk med kosedyr, litt godteri, bøker og kortspill.

Det var meldt snø og dårlig vær når vi gikk ut på lørdag, men vi håpte på det beste.

Siden Isabella var gravid nå i 7. måned, fikk hun knapt igjen dunjakken sin, og i alle fall ikke på noen sekk!

For å få med all bagasjen tok vi med et stort akebrett vi brukte som pulk, også gikk Viggo på ski sammen med barna mens Isabella fikk gå og dra akebrettet ved hjelp av en lang snor.

Vi hadde ikke helt bestemt oss for hvor vi skulle, men da vi begynte på turen fant vi fort en liten øy i det fjerne som lokket oss alle sammen.

på skitur på isen i høvik

Det var en utrolig rar følelse å gå på ski på vannet!

Jeg tror ikke barna helt forsto det, men det kommer de til å gjøre når isen smelter og de ser hvor de har vært! Vi hadde dårlig sikt, men moralen og energien var høy, så turen over gikk unna på rundt en time.

Vel fremme på øya vår måtte vi komme oss over knust is og unngå å falle ned i det iskalde vannet!

Vi fant ut at øya heter Borøya, og er for det meste naturreservat utenom et lite område der vi gikk i land. Her fantes et kart over øya og til og med et utedo som var åpent på vinteren!

telt i snøen på vinteren på borøya

Her fant vi fort en teltplass og fikk satt opp telt mens barna lekte videre på ski og med akebrett på vår egen lille øy.

Før middag fikk vi tid til en liten oppdagelsesreise på øya, og synes det var skikkelig gøy at vi var på vår helt egen øy denne kvelden.

Etter middagen satt vi helt stille i mørket og så lysene fra byen langt borte og kjente på hvor heldige vi var!

telttur med barn på vinteren

Barna hadde ikke bra nok klær for forholdene, og vi var neddynket i våte og sure klær, som ble hengt opp inne i teltet til tørk.

Men etter en natt med mye snøfall våknet vi opp til strålende sol og helt fantastiske forhold!

Vi koste oss med frokost i solveggen og hadde en helt utrolig fin seierstur tilbake over isen og hjem til hverdagen igjen denne søndags morgenen.

skitur på isen med barn

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!