<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.5/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Påsketur med telt til Dalevatn

20 mar, 20160 kommentarer

I Stavanger er man velsignet med mye, men snø har man ikke selv når det er tidlig påske!

Vi ville gi barna et lite eventyr i påsken, og bestemte oss for å pakke telt og soveposer og ta en påsketur til Dalevatn.

Det er fort gjort å reise langt bort, bestille dyre hytter og planlegge de største opplevelsene for barna sine når det er påske, men en telttur med barna til et nytt sted i nærheten er ofte mer enn nok!

på stien til dalevatn med barn

Fra parkeringen på Dale er det ikke mer enn et par kilometer til Dalevatn, men det går jevnt oppover og det er ingen enkel sti.

For små barneføtter på bare 3 og 6 år bød turen på sine utfordringer, og det tok oss godt og vel 4 timer før vi hadde funnet teltplassen vår!

Underveis lekte vi oppdagere, klatrere og bukkene bruse. Vi tok små og store pauser, og når vi endelig var kommet opp til selveste Dalevatn i vill og kald blåst, tok vi en god og lang pause der vi fyrte opp bål og grillet pølser.

pause på telttur med barn

Vi visste ikke helt hvor vi kunne slå opp telt, eller om det fantes gode teltplasser her i det hele tatt, men etter å ha jobbet oss gjennom myrlandskap og sleipe steiner kom vi frem til et herlig område helt på andre siden av vannet som var helt perfekt for oss!

Her kunne vi slå opp teltet, hadde nok av trær å leke i, lunkne svaberg å sitte på og vannet rett ved.

vakre dalevatn på våren

Ingen påske er komplett uten påskeegg, og vi hadde allerede smuglet med oss to velfylte påskeegg som vi gjemte i trærne rundt teltplassen.

Nå hørte vi plutselig noen lyder – det må da ha vært påskeharen?

Barna fikk lete inn i skogen, og jammen var det ikke et påskeegg i det treet?!

Når det første var funnet tok begge barna opp letingen etter det siste som var bedre gjemt.

Det ble så stor suksess at nå er det blitt fast tradisjon at påskeharen gjemmer egg i trær i skogen!

barna spiser godteri ved dalevatn

Etter kosestunden dekorerte Saga og Isabella sine egne påskeegg, mens Viggo og Aiko lekte oppdagelsesreisende og treklatrere.

Vi var utrolig heldige og fikk kvelden i strålende sol, veldig uvant og velkomment i Stavanger!

male påskeegg på telttur

Når sola gikk ned trakk vi oss inn i teltet, spilte kort og leste bøker, og snart sov hele familien godt og tett i teltet helt til solen sto opp neste morgen.

På morgenen fikk barna være med på å lage frokost, og etter å ha pakket sammen sakene like fort som regnskyene kom inn, var vi på vei ned til bilen og på vei hjem igjen etter tidenes fineste påsketur!

frokost på telttur - egg og bacon pusse tenner på telttur ved dalevatn

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!