<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.5/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Prøvetur med telt og hengekøye til Skådalen

27 mai, 20180 kommentarer

Barna var endelig på besøk, og dette skulle bli vår siste helg før vi flytter til Sverige.

Med en nesten tom leilighet og strålende sol, var det ikke annet å gjøre enn å dra på telttur!

For å få mest mulig ut av turen, pakket vi med to hengekøyer som jentene kunne sove i, og en sekk med klatreutstyr.

Det ville bli mer å bære på, men nå hadde vi bil, og det var under en kilometer til klatrefeltet i Skådalen.

Vi skulle hit for aller første gang, og planen var å klatre, sove i telt og hengekøyer for så å dra videre til buldring og lek i Østmarka dagen etterpå.

Turen inn gikk utrolig enkelt. Aiko fikk prøve sin nye sekk som rommer både telt, soveposer og mer til.

Den var tung for henne å bære, men det gikk fint og vi syntes det var deilig å slippe å dra på enda mer på de allerede overfylte sekkene våre.

på skogsvei til skådalen

Skådalen klatrefelt er en liten, men overveldende klippe som plutselig reiser seg like ved stien. Enkel klatring nært Skådalen t-banestasjon og enda nærmere parkering, er dette en perfekt plass å ta med barna på.

Dessverre var det flere som hadde tenkt det samme denne dagen. Mange, mange fler. Hele klatrefeltet var fullstappet av mennesker!

Vi la derfor fra oss sekkene og begynte å undersøke området rundt etter teltplasser. Først gikk vi rundt og fant en sti opp til toppen av klatrefeltet. Her var det allerede en hengekøye, og utsikten var helt fantastisk!

Vi lekte oss langs kanten av klippen mens vi så klatrere komme opp til toppankeret sitt.

Dessverre var det dårlig med flatt terreng her oppe for teltet, selv om det var mer enn nok muligheter for ganske spektakulære netter i hengekøye på kanten av stupet!

En nydelig plass som vi får komme tilbake til en annen gang!

På andre siden av bekken som renner gjennom Skådalen gikk en liten sti opp et bratt parti til et flatere område. Her var det mulig å skvise inn vårt lille telt, og det var nok trær å henge køyene i.

Vi fikk opp hengekøyene så jentene kunne kose seg og Leo få seg en liten blund. En hengekøye er perfekt når små barn trenger å sove litt midt inne i skogen!

kosestund i hengekøya

Vi fikk laget oss lunsj, lest og lekt rundt i skogen mens vi ventet på at det skulle bli ledig til oss på klatrefeltet. Etterhvert som klokken nærmet seg 6 på kvelden, begynte myggen å komme frem.

Vi hadde glemt å pakke både myggspray og myggjager!!

Den ene hengekøyen hadde integrert myggnett, men myggen var så aggressiv av vi sto ovenfor valget om vi enten skulle holde oss inne i teltet resten av kvelden, eller rett og slett pakke sammen og reise hjem igjen.

Valget falt på det siste, vi pakket fort sammen sakene våre mens myggen ble jaget vekk rundt oss, og like fort var vi tilbake på parkeringsplassen og på vei hjem til tryggheten og komforten i leiligheten vår.

Det går ikke alltid som planlagt på turene våre, men vi fikk en hel dag i skogen sammen, utforsket Skådalen og testet den nye tursekken til Aiko.

Det finnes ikke en bedre måte for turfamilien å bruke lørdagene sine på enn ute på tur, selv om vi denne natta endte opp hjemme i sengene våre!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!