<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.5/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Reise til Costa Rica med barn? Her er våre beste tips!

29 okt, 20180 kommentarer

Vurderer du å reise til Costa Rica med barn?

Det burde du! Landet kom i fjor på listen til Magasinet Reiselysts topp 15 steder å besøke i vinter, og vil du oppleve Costa Rica før «alle andre» gjør det, bør du reise nå!

Landet ligger vanvittig langt unna, og det er ikke lett å vite hva du bør passe på når du skal reise så langt med barn. Samtidig er veiene annerledes, kulturen fremmed og maten merkelig.

Men fortvil ikke! Her har vi samlet alle våre beste tips etter fire uker i Costa Rica med en 9 måneder gammel baby!

PS: Disse tipsene passer også for deg som skal på ferie til Costa Rica uten barn!

Guide til ferie i Costa Rica med barn:

riktig utstyr til tur med barn i costa rica

Planlegge eventyr:

Vi brukte Lonely Planets bok som heter Best of Costa Rica til nesten all vår research.

Denne lille bibelen har plukket frem de beste opplevelsene i Costa Rica, og har forslag til hva du bør oppleve når du har 1, 2 eller 4 uker til rådighet.

Med inspirasjon fra Lonely Planet satte vi opp en midlertidig reiserute ut fra det vi ønsket å oppleve.

Elverafting og zip-lining var naturligvis utelukket med et så lite barn, men vi fikk tid til desto flere nasjonalparker og vulkaner!

Ut fra dette fortsatte vi undersøkelsene med å søke på nett. Leste om alle opplevelsene vi ønsket oss, avgjorde hva som passet best med barn, og hvordan vi måtte planlegge logistikken.

Hvilke byer skulle vi bo i, hvordan skulle vi reise fra en plass til en annen, hvor mye kom vi til å bruke på mat hver dag?

For å gjøre det enklest mulig, hentet vi frem en kalendermal i Word, og skrev opp de dagene vi hadde bestemt at vi skulle være på ulike steder.

Så tegnet vi inn reiseruten på kartet, og slik holdt vi på til vi var fornøyde.

Vi hadde for sikkerhets skyld holdt en god del dager åpne slik at vi kunne endre på planene etter vær og humør.

Vaksiner og sikkerhet:

Selvfølgelig måtte vi ha vaksiner. Costa Rica er et av de tryggeste og mest utviklede landene i Mellom-Amerika, men det er risiko for både denguefeber og malaria.

På vaksinekontoret fikk vi beskjed om at små babyer ikke kunne vaksineres så tidlig, og at vi bare måtte være forsiktig.

Koke alt vann, unngå mat som inneholder vann, ikke spise is, bruke myggnett.

Vi måtte fornye noen vaksiner, og vi investerte Leos vaksinekroner i myggnett og myggmiddel.

Det finnes både giftige slanger og farlige insekter i Costa Rica.

De fleste insektene er nattaktive, og vi hadde ingen situasjoner der vi kjente på at vi utsatte oss selv eller Leo for noe farlig. En av fordelene ved å legge seg tidlig!

Drikkevannet er like rent i Costa Rica som det er hjemme i Norge, og vi valgte å drikke fra springen fremfor å kjøpe flaskevann de aller fleste steder.

Leos vann ble alltid kokt på forhånd for sikkerhets skyld, og selv om både jeg og Isabella fikk en dag hver med dårlig mage, holdt Leo seg frisk som en fisk!

Turutstyr:

bæremeis med baby

Til store eventyr kreves det bra utstyr!

For å komme oss enkelt rundt både på stranda, i jungelen og på fjellet, tok vi med både bæremeis og bæresele til Leo.

En liten paraplyvogn var også med, og den viste seg å være uvurderlig når vi var i byen, eller når vi spiste på restauranter sent på kvelden.

Vognen var mer som en bærbar seng i varmen enn en vogn!

Vi gikk til innkjøp av en lett, men komfortabel reiseseng fra BabyBjörn. Veldig enkelt når vi skiftet bolig annenhver dag, og Leo elsker den!

Av annet utstyr ble det pakket ned både fjellstøvler og sandaler. Klær for varme og kalde dager. Vi hadde med ALT!

Temperaturen skiftet mellom et par grader på natta i Monteverde, og 40 grader i Guanacaste, så i Costa Rica må du pakke for alle forhold.

Barnemat:

Det er ikke vanlig med babymat i Costa Rica. Barna her ammes til de spiser selv, gjerne til de er et par-tre år gamle. Du kan tro vi fikk mange rare blikk når Leo fikk spise mat sammen med oss på restaurantene!

I følge undersøkelsene våre var det umulig å få tak i barnemat i butikkene, og om vi var så heldige, ville det være mye dyrere enn hjemme i Norge.

Det skulle vise seg å være helt feil!

Selv bleiene i Costa Rica er ikke mye dyrere enn i Norge!

Og selv om du ikke vil finne like stort utvalg av babymat som du er vant med hjemme, er det mer enn nok tilgjengelig i velassorterte dagligvarebutikker i Costa Rica!

Smoothiene her inneholdt mer melk enn det som er vanlig i Norge, men Leo likte alt han fikk.

Han elsket selvfølgelig også ferske smoothies, og frukt som vi fant absolutt over alt for en billig penge.

Vi pakket en hel koffert med barnemat og bleier for fire uker – helt unødvendig!

Maten i Costa Rica:

mat på montezuma gardens costa rica

Det er mye rar mat i Costa Rica, men du vil ikke angre deg om du er modig nok til å prøve de lokale matrettene!

Gallo pinto ble raskt en favoritt til frokost. Retten består av sorte bønner, ris, krydder og noen grønnsaker. Smakfull, energirik, og en perfekt start på dagen!

Lunsj besto ofte av casado, en rett med ris, bønner, kokebanan, grønnsaker og kjøtt (fisk, kylling eller biff). Kjedelig, men likevel smakfullt – og veldig billig!

Ceviche var også tilgjengelig nesten over alt, og ble etterhvert en favorittlunsj i varmen.

Til middag spiste vi enten casado, meksikansk eller italiensk. Vi valgte også ofte å handle ingredienser selv og lage mat hjemme.

Maten er ikke særlig variert eller spennende i Costa Rica, men det er mer enn nok av restauranter å velge mellom, og du får tak i akkurat det samme her som du er vant til hjemme.

Supermarkedene er også velfylte av herlige råvarer!

Likevel du teste ut de tradisjonelle rettene! Sammen med mye frukt og smoothies, spiste vi både sunt og næringsrikt gjennom hele turen vår.

Og Leo elsket all maten han prøvde i Costa Rica!

Menneskene:

I Costa Rica tror jeg vi møtte verdens snilleste mennesker!

Det var aldri et surt fjes eller et nei å få. Alle ville hjelpe til, alle ville hilse på.

Den beste historien er fra når vi sto utenfor flyplassen sent på natta og ikke fant leiebilselskapet vårt.

Da kom en fyr bort til oss og lurte på om vi trengte hjelp. Vi fikk låne telefonen hans, og han sørget for at vi kom oss trygt frem til hotellet.

Dagen etter kom han og hilste på oss, og inviterte oss på en italiensk restaurant. Vi fikk alle hans beste tips om Costa Rica, og vi har holdt kontakten siden.

Befolkningen i Costa Rica er generelt velutdannet, har god økonomi, og snakker veldig godt engelsk.

Vi følte oss utrolig trygge og velkomne uansett hvor vi var i landet.

Bolig:

airbnb i costa rica er fantastisk

Costa Rica er det vakreste landet vi har vært i!

Og når vi kan leie boliger midt i denne vakre naturen, ja da kan det ikke bli stort bedre! Vi bodde på 11 forskjellige steder på 28 dager, og kun fire av disse stedene var hoteller.

På hotellene hadde vi de verste nettene i vårt liv.

Med vårt budsjett på rundt 500 kroner natta, fikk vi ikke mer enn et lite rom med papirtynne vegger, kakkerlakker og skitne laken. Ingen av oss sov godt på hotell.

Når vi reiser med små barn, er vi (dessverre) avhengige av å bruke mye tid innendørs.

Det er matlaging, sovetid, hviletid. Nedtrapping etter lange turer, eller pakking og planlegging av de samme turene.

Og når Leo først har lagt seg for natta ønsker vi å kunne slappe av og nyte kveldene sammen som et kjærestepar.

Det fikk vi aldri på noen av hotellene vi bodde på.

De aller beste opplevelsene fikk vi når vi leide bolig gjennom airbnb (følger du denne lenken, får du 350 kroner å bruke på airbnb)!

Her fikk vi store leiligheter og hus helt for oss selv. Noen med private hager, alltid med kjøkken, oppholdsrom og flere soverom.

I Cabuya kunne vi gå nakne rundt i den store, private hagen vår blant kolibrier og papegøyer.

I Manuel Antonio grillet vi middagene våre på gassgrillen og badet i svømmebassenget vårt med selskap av arapapegøyer, vaskebjørner og brøleaper.

Alt til samme pris som et mye dårligere hotell.

Vi valgte gjerne en bolig som lå litt unna det området vi ønsket å besøke.

Dette ga oss mer bolig for pengene, privatliv, og samtidig kunne vi uansett kjøre dit vi skulle.

I Costa Rica anbefaler vi å booke overnatting gjennom airbnb for de helt unike opplevelsene!

Flyreisen:

Dette var kanskje vår største bekymring – en flyreise på nesten 24 timer med en liten baby!

Vi fløy Oslo – London – Toronto – San Jose, og tilbake San Jose – Huston – Amsterdam – Oslo. En skikkelig komplisert og lang reiserute!

Men vi hadde forberedt oss så godt vi kunne.

Stellebagen var full av smoothies, morsmelkerstatning, grøt, snacks, leker, kosedyr og pledd.

Paraplyvognen ble med på alle flyene, og den ble flittig brukt på mellomlandingene.

I Toronto fant vi ikke igjen vognen vår, men Leo sovnet til slutt på gulvet på flyplassen, tett innpakket med dunjakker og pledd.

Flyreisene gikk egentlig overraskende bra.

Leo fikk krabbe rundt på gulvet når han trengte det, og var fornøyd med å bli holdt av mamma og pappa.

Vi byttet på å holde han når han sov, slik at vi kunne sove på skift.

Med så mange bytter, ble det også tid til å bevege seg, spise, sove og leke.

På en eller annen merkelig måte kom vi frem uten å være alt for utslitte!

Leiebil:

Costa Rica har et utbredt kollektivnettverk, og mange innenriksfly, men det var helt umulig for oss å reise rundt i landet på den måten vi ønsket uten en leiebil.

Men med en baby, to kofferter, en ryggsekk, vogn og reiseseng, kunne vi aldri forestilt oss at vi kunne reise rundt på en smidig og enkel måte med kollektivt. (også kunne vi aldri ha besøkt steder som Llanos de Cortés!)

Vi måtte leie bil i Costa Rica!

Ulempen er at bilutleie er skikkelig dyrt i dette landet! Kostnaden for en leiebil i fire uker ville bli på 14 000 kroner – like mye som vi brukte på flybillettene!

Det tok flere uker der vi søkte opp billige(re) leiebiler, for til slutt å endre søket til det beste leiebyrået.

Vi endte opp med å leie bil gjennom Vamos Rent-A-Car, etter anbefaling fra flere bloggere.

Med i prisen fikk vi en kjølebag (som vi brukte overraskende ofte!) og en barnebilstol.

De lot oss også registrere to sjåfører helt uten ekstra kostnad, noe som er utrolig praktisk når vi skulle kjøre så mye som vi hadde planlagt!

Vi endte opp med å kjøre 1 500 kilometer på kryss og tvers av Costa Rica, og bilen så ikke ut når vi leverte den tilbake.

Likevel var det ingen lureri fra Vamos sin side, og de skysset oss og all bagasjen vår til flyplassen med et smil.

Kjøre i Costa Rica:

dårlige veier i costa rica

OK, det er dessverre enda verre å kjøre i Costa Rica enn det er å finne leiebil.

Du må være en erfaren og trygg sjåfør, og det hjelper hvis du er vant med å kjøre rundt i fjellene i Norge!

Det går et par motorveier på kryss og tvers i landet, men for å komme til de virkelige perlene må du over på de vanlige veiene.

Og her begynner moroa!

Forvent deg støvete grusveier, sand, kjerreveier, gjørme, elver som renner over veien, steiner og store hull.

Bakker som er så bratte at du ikke kan stoppe – hverken på vei opp eller ned.

Veier som er så smale at du ber til høyere makter om at du ikke møter noen andre biler. Og ikke et eneste autovern.

Legg til tett trafikk, kyr, coati, busser, mennesker og brede lastebiler.

Tenk på at google maps tror en kjerrevei er like bra som en motorvei, og gjerne tar deg med ut på livsfarlige omveier.

Nå har du en god ide om hvordan det er å kjøre i Costa Rica!

Hjertet er i halsen nesten hele tiden, og du vet aldri om det kommer til å gå bra. Også gjør det alltid det.

Vi hadde ikke en eneste ulykke, ikke en ripe i løpet av fire uker på kryss og tvers av landet.

Men det var flere ganger der vi var livredde for at det skulle skje noe, og vi må bare gjenta det – du må være en erfaren sjåfør for å kjøre i Costa Rica!

Så mye koster en ferie til Costa Rica:

Vi prøvde å bruke så lite penger som mulig på ferien vår.

Generelt hadde vi vel et ganske middels budsjett, og en del av overnattingen vår speilet dette.

Våre daglige utgifter i Costa Rica:

Bolig: 500 kr
Mat: 250 kr
Aktiviteter: 250 kr
Annet: 250 kr (bensin, drikke, snacks osv)

På de mest populære nasjonalparkene kunne vi betale så mye som 4-500 kroner for inngang(!).

I de beste, men mindre populære nasjonalparkene var det gratis inngang (men her donerte vi gjerne en hundrelapp!).

Vi sparte penger på mat ved å lage frokost og middag hjemme når vi kunne. Vi hadde også med en koffert full av mat til Leo, så den utgiften hadde vi betalt på forhånd.

Med flyreise og leiebil på ca 14 000 kroner hver, kostet det totalt 63 000 kroner for en måned i Costa Rica!

Costa Rica er ikke et billig ferieland!

Du kan likevel bruke mindre enn det vi gjorde, hvis du ønsker å bo med enklere standard, drikke mindre øl, og unngå å besøke de største turistattraksjonene.

Vi skeiet ut med både hvalsafari og noen luksuriøse boliger og restaurantbesøk. Vi fikk også tid til å krysse grensen og besøke Nicaragua!

For 63 000 kr fikk vi reist på kryss og tvers av landet i fire uker, bodd på 11 ulike steder og besøkt 9 nasjonalparker.

Viktigst av alt var at vi fikk opplevelser for livet på vår ferie til Costa Rica – verdens vakreste land!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!