Teltparadiset vårt i Dalsvågen

6 jun, 2016 | 0 kommentarer

Vi bodde nesten et år i Stavanger, og Aiko og Saga var ofte på besøk i opp til en uke av gangen.

Da passet vi alltid på å ta fri fra jobben og dra på nye eventyr hver gang.

Men en plass dro vi alltid tilbake til, det som ble vårt teltparadis i Dalsvågen:

Dalsvågen ligger like utenfor Sandnes, og er en liten bukt som de fleste går forbi på vei til andre mål.

Men med deilig badevann, fine teltplasser, husker i trærne, klatring og utrolig utsikt, ble dette vårt lille paradis utenfor Stavanger!

Hit kommer du etter bare 500 meter med sti fra parkeringen på Dale, så det er mer enn overkommelig med barna! Vi kom tilbake hit gang etter gang, og sov gjerne et par netter i telt når vi først var her.

stien inn til dalsvågen

Dalsvågen er en populær plass for barnefamilier, både fordi det er fint å bade og leke i skogen, men også nettopp fordi det er så nært parkering, men likevel langt vekk fra byen og folk.

Dessuten går stien videre innover til fjella i Dale et stykke over selve teltplassen, så her får man virkelig følelsen av å være fri og alene i naturen.

Har man lyst på flere opplevelser, så er Dalsvågen en fin plass å slå opp teltet før man går videre langs fjæra, opp til Lifjell eller kanskje rundt Dalevatn.

Her er det nok av stier og store turopplevelser som venter!

Det var aldri noen andre som valgte å overnatte her, så vi fikk både kvelder og morgener helt for oss selv.

På morgenen sto vi opp med sola, klatret oppover fjellsiden og lagde frokost med en utrolig utsikt fra toppen av fjellet.

telt og hengekøye ved dalsvågen

På dagene badet vi, lette etter krabber og lekte i en tauhuske som var satt opp i skogen.

Og selvfølgelig klatret vi!

Her er det et lite klatrefelt med veldig enkle ruter som passer ekstra godt for barna, og med tau og klatreutstyr i sekken har vi underholdning i timesvis for både store og små!

bade i dalsvågen lek i skogen i dalsvågenklatre på dalsvågen med barn

Når ettermiddagen kom, og sola begynte å forsvinne fra Dalsvågen, gikk vi opp i skogen og sanket ved.

Vi tente bål, slappet av i hengekøya, og lagde fantastisk mat.

Med så kort avstand til bilen kunne vi ta med litt ekstra godsaker, og vi kunne diske opp med hamburger laget på primus til barnas store glede!

hamburger til turmat

En tidlig vårdag på Dalevatn hadde vi invitert venner til å telte med oss, slik at vi kunne klatre på klatrefeltet på Dale dagen etter.

På kvelden snek vi oss over fjellet til en hytte der vi kunne sitte utenfor og nyte solnedgangen.

Vi holdt oss oppe sent, og når mørket kom, fikk barna være med på å lage mat i lyset av sine egne lommelykter.

bål ved dalsvågen lage mat på primus i mørket

Dagen etter pakket vi sammen og gikk innom bilen med telt og utstyr, før vi gikk de 15 minuttene videre til klatrefeltet på Dale og klatret til langt på kveld.

Her fikk Aiko prøve sine ferdigheter i en ordentlig fjellvegg, og selv Isabella og pappa fikk tid til å utfordre seg i veggen.

klatring på dale

Vi har reist mye i Norge, men Dalsvågen står enda igjen som den perfekte teltplassen for barn, og hit vil vi alltid minnes og komme tilbake til!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!