<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.5/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Telttur med buldring og klatring i Bohuslän

27 jun, 20180 kommentarer

Vi skulle hente barna i Göteborg for å begynne sommerferien der, og hva passet vel bedre enn å ta med telt og dra ned en dag før for å sjekke ut buldring og klatring i Bohuslän?

Selv om vi har bodd flere år i Oslo, har vi liksom aldri kommet oss over til Bohus. Føreren ble innkjøpt for et år siden, og vi har lenge siklet på bilder og hørt historier om denne magiske plassen.

Nå var det endelig på tide for oss å se hva det hele handlet om!!

Leo skulle selvfølgelig med, så vi trengte et sted der vi kunne slå opp teltet nært et klatrefelt slik at vi kunne klatre etter at Leo hadde lagt seg på kvelden.

Etter å ha googlet og sjekket på Instagram, fikk vi endelig et godt tips – vi skulle til Sibräcka som ligger midt på øya Tjörn helt sør i Bohuslän. Her finnes klatring for alle nivåer, og heldigvis et par flekker med gress for teltet.

Men først tok vi turen like utenfor Bleket som ligger helt ytterst mot havgapet på Tjörn og lovet oss buldring med utsikt!

Anvisningene fra 27crags ble fulgt helt til parkeringsplassen, også begynte jobben med å hente ut det vi trengte fra en fullstappet bil. Leo fikk sitte i bæremeisen, og buldrematta ble fylt med det vi kom til å trenge i løpet av dagen.

bil og alt utstyr

Å finne veien var ikke like lett, men vi nøt den fantastiske utsikten og sjøbrisen mens vi klatret opp og ned enorme steinblokker og svaberg i leting etter buldrefeltet.

med bæremeis kan vi buldre med barn

Og når vi endelig kom frem var vi i himmelen! Solen skinte, vinden blåste lett, og der vi sto oppe på et stort flatt platå med enorme buldere rundt oss kunne vi ikke hatt det mye bedre.

Leo kunne trygt leke rundt mens vi prøvde muskler, psyke og teknikk på de skarpe stenene, og vi spiste lunsj med storslagen utsikt mot havet.

buldring med utsikt på tjörn

Når det begynte å nærme seg kveld satte vi oss i bilen og kjørte de 15 minuttene det tok til Sibräcka. Her fant vi parkeringsplass på en brukshundklubb, og pakket klatreutstyr, telt og nødvendigheter i sekkene våre.

Vi visste ikke helt hvor klatrefeltet var, men fulgte en liten sti inn i skogen og håpet på det beste.

Og etter bare 10 minutter var vi fremme! Helt perfekt anmarsj for en liten småbarnsfamilie! Klatrefeltet var større enn vi trodde, med vegger som ruvet 40-50 meter over oss.

Det var et mektig skue, og her fantes alt fra lette og lange 5-ere til korte og kjipe 8-ere samlet på et stort felt.

teltplass ved klatrefeltet

Vi fikk opp teltet og samlet sammen klatreutstyr, og så snart vi hadde laget mat og lagt Leo fikk vi endelig klatre alene ute sammen igjen for første gang på flere år!

Det var veldig god kvalitet på steinen, og mer enn nok spennende ruter til at vi kunne vært her mange dager. Bohuslän leverte, og vi har enda mye mer å utforske!!

klatrefelt på tjörn sør i bohuslän

Og når sola snek seg bak trærne og sommerkvelden fort ble kaldere satte vi oss ned på buldrematta, tok frem dataen og så Sverige knuse Mexico i fotball. For en start på ferien!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!