<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.5/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

På telttur

Hele bloggen

På tur med telt og sovepose i Europa

Denne sommeren reiste turpappa og de to eldste barna på en liten europaturne.I 8 dager skulle vi reise på interrail fra Paris til Pula med tog, buss og båt for å få nye opplevelser, sjekke av noen punkter på bucketlista (Eiffeltårnet!), og ikke minst få masse...

Kveldsbad og vakker utsikt over Bled

Bledsjøen er kåret til en av verdens vakreste sjøer, og er et must å besøke i Slovenia! For å få den aller beste opplevelsen sov vi i telt på Camping Bled, en campingplass med perfekt beliggenhet for både eventyr i De julianske Alper og bading og opplevelser rundt...

Overnattingstur i Tiveden nasjonalpark

OK - det er bare å innse det:Vi begynte vårt nyttårsløfte bra med å sove ute en natt i januar.Så kom februar, kulda, jobb, plikter, kaos og alt for lite tid eller lyst. Og vi fikk aldri kommet oss ut.Men den siste helgen i mars var Leo nede for telling med influensa,...

Første vintertur i telt med barn!

Når vi setter oss som mål å sove minst en natt ute hver måned med barna i 2019, må vi jo bare gjennomføre!Vi hadde kanskje ikke sett for oss at januar skulle komme med bitende kulde og netter som sjeldent ble varmere enn 10 minusgrader.Den første helgen bestemte vi...

Melkeveien, livet og telttur på Tio Sjöars Led

Selv i starten av november var det meldt strålende vær og akkurat passe temperaturer.Det var to måneder siden sist vi sov ute, og vi lengtet etter en ny natt i naturen!Etter omfattende research ble målet for helgen bestemt - vi skulle gå langs Tio Sjöars Led.Denne...

Høsttur med telt og hengekøye til vakre Göljan

Vi ELSKER konseptet #nattinaturen! At Norsk Friluftsliv engasjerer seg til å få med enda flere mennesker ut på en natt i den herlige naturen vår er mildt sagt ubeskrivelig bra.Også er det ganske deilig å få et lite spark bak, om bare for å minne oss på at det er mulig...

På telttur i Danmark – helt gratis!

Det er ikke så lett som du skulle tro å dra på telttur i Danmark! De fleste velger kanskje teltferie på en camping, men friluftsmennesker som oss ønsker alltid å være nærmest mulig naturen - dessuten er det jo helt gratis å sove i det fri!I Danmark har de ikke...

Badeland og camping på Leksand Sommarland

Det er nesten obligatorisk for oss å besøke et tivoli eller lekeland i løpet av sommeren med barna. Og denne gangen lå tilfeldigvis Svenske Leksand Sommarland med sitt store badeland på veien hjem fra Røros! Vi sjekket inn på campingplassen for enkelhets skyld. Det er...

Luftig klatring over Snøhettatraversen

Årets store eventyr for oss skulle bli å klatre hele Snøhettatraversen! Etter nederlaget på Store Skagastølstind i fjor, var planen egentlig å gi den et nytt forsøk i år.Men med 3 barn på slep er det ikke enkelt å finne en barnevakt som gjerne blir med langt inn i...

Verdens beste turmat – Pizza på bålet

Reklame - samarbeid med Iver & Evne | Hvorfor samarbeider vi på bloggen? Vi hadde vært så heldige å fått muligheten til å prøve ut Iver & Evne sine nytenkende oppskrifthefter. Selve ideen med disse er at det skal være enklere for barna å være med på kjøkkenet,...

Telttur med buldring og klatring i Bohuslän

Vi skulle hente barna i Göteborg for å begynne sommerferien der, og hva passet vel bedre enn å ta med telt og dra ned en dag før for å sjekke ut buldring og klatring i Bohuslän?Selv om vi har bodd flere år i Oslo, har vi liksom aldri kommet oss over til Bohus. Føreren...

Bergslagsleden Etapp 3 – Stjärnfors till Nyberget

Vi äter frukost, packar ihop tältet, tar på oss säckarna och börjar vandringen mot vårt nästa mål; Nyberget. Stigen för oss snabbt till Myggsjön efter att gått paralellt med bilvägen via ungskog och skogsväg.Efter Myggsjön går stigen kraftigt uppför i ca en kilometer....

Bergslagsleden Etapp 2 – Gillersklack till Stjärnfors

Kl 06 vaknar familjen i tältet, regnet har avtatt och solen skymtas bakom målnen.Vi packar ner tältet, fyller på med energi och gör oss redo för den sista milen av etapp 1. Kropparna värker när vi sätter fart mot vårt första delmål, Gillersklack.Av rutin stannar vi...

Bergslagsleden Etapp 1 – Kloten till Gillersklack

Dags för nya äventyr! Vårt mål är att ta oss med Bergslagsleden från Kloten till Hammarby, 100 km på 5 dagar.Vi är två vuxna och våran son på ett år som sitter med i bärstolen. Leo har redan vart med på många turer i bärstolen där han sitter med både myggnät, sol- och...

Pakkeliste for lang telttur med barn

Hva pakker vi egentlig til en telttur med barn? Når vi bestemte oss for å gå i fem dager langs de første fem etappene av den massive Bergslagsleden med Leo, måtte vi planlegge litt annerledes enn på tidligere turer. Det var på tide å lage en ordentlig pakkeliste for...

Hva pakker vi til telttur med små barn?

Det er mange som spør hva vi pakker til telttur med små barn, og hva som er viktig å huske på.Selv om vi har vært på hundrevis av teltturer med små og større barn, er det ikke alltid enkelt å vite hva vi må pakke. En lang telttur krever mer enn en mindre, men en ting...

Når alt ikke går helt som planlagt på tur med barn

Pinsehelgen kom med strålende sol og herlig sommervarme. To hele fridager sammen måtte utnyttes, og vi hadde brukt tid på å planlegge vår siste tur i Nordmarka før vi skulle flytte.Vi hadde bestemt oss for å bestige Oslos høyeste fjell, Kjerkeberget på 631 moh! Og...

Over Romsdalseggen med en baby

Det var siste helgen i september, og vi lengtet etter å komme oss ut på en ordentlig tur. Leo var nå blitt 4 måneder gammel, og vi visste at dette var en av de siste mulighetene våre for en ordentlig fjelltur med telt før vinteren og kulda kommer. Værmeldingen var...

Telttur og klatring på Skullerud

En ny helg med barna var i vente, og det var meldt bra vær! Etter en klatreøkt på Oslo Klatresenter tidligere i uka hadde Viggo og Isabella utforsket skogen ved Skullerudåsen i høstregnet. På turen vår oppdaget vi en suveren teltplass som vi lovet oss selv at vi...

En uke i telt med baby og to barn

Det var tid for den årlige turen til Innerdalen, og vi sover alltid i telt når vi er her.Både for å spare penger, men også for det sosiale - da kan hele familien samles rundt bålet og det er et helt eventyrland å utforske for barna like utenfor soveposen.Denne gangen...

Den søvnløse natta – første telttur med baby!

Leo var blitt 7 uker gammel. Å si at vi følte oss klare til å ta en telttur denne helgen er en stor overdrivelse.Vi var rett og slett nødt, skulle vi klare en uke i telt senere i sommer! Men det var meldt varmt vær for helgen, og vi har nok netter ute i telt med barna...

Vinterteltur til Lauvtjern i Østmarka

Denne helgen fikk vi besøk fra Sverige, og det var meldt strålende sol! Da var det ingenting annet å gjøre enn å finne en ny plass vi kunne utforske, og denne gangen falt valget på Lauvtjern i Østmarka.Å dra på telttur med barn til nye områder rundt Oslo er noe vi...

På telttur med barn over isen

Det hadde vært skikkelig kaldt inn i det nye året, og et tykt lag av is hadde lagt seg inne mellom øyene utenfor Høviksodden i Oslofjorden.Med litt mildere vær og et nytt snødekke lå alt til rette for et nytt og spennende eventyr med barna! Denne helgen skulle vi dra...

Reinsdyr og ødelagte knær over Glittertind

Like etter å ha gått Besseggen og kommet tilbake med båten fra Memurubu til Gjendesheim, pakket vi sammen teltet, satte oss i bilen og kjørte rundt hele Jotunheimen til vi kom inn til Visdalen mot Spiterstulen. Morgendagens turmål var legendariske...

Drømmetur over Besseggen

Besseggen hadde lenge vært i tankene våre. Det er jo en tur man bare MÅ ta i følge turblader, nettet og alle vi snakker med!Og siden vi søker naturen for å gå i fred og ro uten andre mennesker rundt oss, er kanskje ikke Besseggen på en lørdag det opplagte valget...Men...

Fra Rondvassbu til Bjørnhollia over Rondeslottet

Denne helgen skulle vi utforske et helt nytt område - nemlig majestetiske Rondane: Vi planla å telte ved Rondvassbu for så å gå fra Rondvassbu til Bjørnhollia over Vinjeronden og Rondeslottet og tilbake igjen neste dag til parkeringsplassen fra Bjørnhollia gjennom...

Vi prøver campinglivet i Sverige

For første gang bestemte vi oss for å bo litt mer komfortabelt denne sommerferien.Etter en telthelg i Innerdalen og en teltovernatting ved Storsjøbadet, gikk turen nå videre for å prøve campinglivet i Sverige på den berømte Stenö Camping i Söderhamn.Selv om denne...

Storsjøbadet og telttur i Sverige

Fra Innerdalen hadde vi kjørt opp til Trondheim, men etter et par dager med en vanlig regntung og kald trøndersk sommer bestemte vi oss for å reise østover inn i Sverige der langtidsvarselet lovte strålende sommervær.Vi pakket bilen og sa farvel til Trondheim og...

Innerdalen og tur til Innerdalstårnet

Dette skulle bli Isabellas aller første tur til Norges vakreste fjelldal, og vi reiste opp allerede torsdag morgen for en ordentlig langhelg i Innerdalen.Resten av familien skulle komme på fredag ettermiddag, og vi hadde fulgt nøye med på værmeldingen.Dette året...

3 teltplasser rundt Oslo på 3 netter

Vi hadde flyttet ut fra leiligheten i Stavanger i mai, og hadde alt vi eide i bilen vår.Denne sommeren skulle vi reise rundt i Norge og Sverige og bo i telt i flere måneder.Men vi måtte en snartur innom Oslo for å finne en leilighet til høsten, og vi hadde satt av 3...

Steinur og super utsikt på Gaustatoppen

Fra gårsdagens fantastiske klatretur opp Via Lara på Hægefjell, gikk turen i dag til Rjukan og Gaustatoppen.En liten fjelltur opp en ikonisk "must see" fjelltopp passet perfekt på vår lille norgesturné denne sommeren, og vi gledet oss til å se hva Gaustatoppen på 1883...

Via Lara på Hægefjell – en rå klatreopplevelse!

Nå kjente vi oss klare for å teste våre kunnskaper på et skikkelig, skikkelig høyt fjell! Turen skulle gå til Hægefjell i Nissedal, og målet var å klatre legendariske Via Lara:Via Lara er kjent som "jomfruruta" for de som driver med tradisjonell klatring, og er et...

Teltparadiset vårt i Dalsvågen

Vi bodde nesten et år i Stavanger, og Aiko og Saga var ofte på besøk i opp til en uke av gangen.Da passet vi alltid på å ta fri fra jobben og dra på nye eventyr hver gang. Men en plass dro vi alltid tilbake til, det som ble vårt teltparadis i Dalsvågen: Dalsvågen...

Påsketur med telt til Dalevatn

I Stavanger er man velsignet med mye, men snø har man ikke selv når det er tidlig påske!Vi ville gi barna et lite eventyr i påsken, og bestemte oss for å pakke telt og soveposer og ta en påsketur til Dalevatn.Det er fort gjort å reise langt bort, bestille dyre hytter...

Helgetur til Innerdalen i regnet

Turen til Innerdalen er en årlig tradisjon, og hit må vi reise hver sommer - uansett vær!Dette året var ingen unntak, men jeg hadde akkurat begynt å jobbe igjen, og kunne ikke ta meg fri mer enn en helg for årets tur.Jeg pakket sekkene våre på torsdag kveld, hentet...

Første telttur med barn ved Hauktjern i Østmarka

Det har vært mange andre ting i livet som har vært prioritert enn å gå på tur med barn.Jeg kommer selv fra en aktiv turfamilie, men i mitt voksne liv fant jeg først tilbake til gleden ved å være på tur når jeg møtte Isabella. Jeg hadde et sterkt ønske om å ta med...

Gå ikke glipp av et eneste eventyr!