<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Tilbakeblikk på turåret 2018

30 des, 20180 kommentarer

Det er årets nest siste dag, og hva passer vel bedre enn å se tilbake på turåret som har gått?

Samtidig skal vi dele våre planer for turåret 2019! Her har vi satt oss et spennende mål som skal gjøre oss enda flinkere til å komme oss ut på tur med barna i året som kommer!

Denne bloggen begynte vi å skrive under pappapermisjonen i mars i år, og ettersom vi har hentet frem gamle bilder og minner, har vi fylt på med store og små eventyr.

Nå når året er over har vi 103 innlegg på bloggen, der det eldste innlegget er den første teltturen til Aiko og Saga for mer enn 3 år siden! Med så mange turer og opplevelser, passer det godt med en oppsummering av:

Turåret 2018:

stien til göljan i kilsbergen, örebro

2018 kjentes som et lettere år enn 2017. Barna er eldre, vi er blitt flinkere til å sove i telt med små barn, og vi har investert i masse nytt utstyr som har gjort turene våre lettere.

Vi har ofte følt at vi ikke har vært aktive nok, ute nok. Men likevel har vi hatt herlige opplevelser sammen som en familie, vi har lært mye om både hverandre og oss selv, og vi har overkommet hinder og utfordringer som vi aldri trodde vi skulle møte!

riktig utstyr til tur med barn i costa rica

Vi innledet turåret når vi reiste til Costa Rica på ferie i 4 uker i januar og februar. Eventyrlystne som vi er hadde vi selvfølgelig pakket både bæremeis og fjellsko i sekken – dette var ingen badeferie!

At Costa Rica overrasket oss er en sterk underdrivelse. Vi la igjen en del av hjertene våre i dette naturskjønne landet, og vi fikk eventyr for livet når vi besøkte fossefall i ørkenen, så dovendyr i regnskogen, rotet oss bort i jungelen og gikk til toppen av Costa Ricas høyeste fjell.

Vi tok oss også en liten avstikker til Nicaragua der vi prøvde å gå til toppen av en aktiv vulkan med Leo. Menneskene, naturen, dyrelivet, fargerike hus og overfylte ferger i Nicaragua var et utrolig kultursjokk og et deilig avbrekk fra Costa Rica.

utsikt fra kolsåstoppen på vinteren

Mars kom med mye snø og varm vårsol, og innimellom jobb og småbarnskaos fikk vi tid til små utflukter. Blant annet gikk jeg og Leo til en snødekt Kolsåstopp, og jentene tok en skitur over isen på Høvikodden.

Vi fikk også en fin påskeferie i vakre Storlidalen, som alltid med strålende vær og like strålende skiturer!

barn på tur til kalvøya

April var varm og full av vårtegn. Vi utforsket Kalvøya og ble fanget av smeltevann i Østmarka, samtidig som at vi pakket og planla til til vårt nye liv i Sverige!

Alle barna får være med på å bære når vi drar på telttur

Med hetebølgen som kom i mai, fikk vi prøve å sove i hengekøye med et lite barn for første gang. Det ble en slitsom natt… Vi tok oss også en flerdagerstur med Leo i Nordmarka, men ikke heller det gikk helt som planlagt

Neste helg reiste vi til Skådalen for å sove i telt og hengekøye, men droppet det fordi vi hadde glemt myggspray.

Selv om ingenting gikk som planlagt i mai, ble det mange fine turer likevel!

Pause i granskogen

I juni flyttet vi til Sverige, men eventyrene hadde så vidt begynt!

Rastløse som vi er, bestemte vi oss for å gå i fire dager langs Bergslagsleden. Det ble en slitsom og lærerik tur, med mange lysglimt underveis!

Vi begynte ferien i slutten av juni på best mulig måte med å klatre og telte på vestkysten av Sverige, før turen gikk videre til vakre Innerdalen. Her fikk vi oss en luftig voksentur til Skjerdingfjellet, før juli kom med enda mer tropevarme og enda større eventyr.

turen til midttoppen på snøhetta er veldig fin

Juli begynte med Sagas beundringsverdige bestigning av Innerdalstårnet, før vi voksne reiste til Dovre for å klatre Snøhettatraversen.

Vi lekte i ørkenen på Røros, var på camping i Sverige, utforsket grotter og badet i skogstjern.

Juli var en drømmemåned!

veien tilbake til parkering i dovrasjödalen

I august fikk turpappa en alenetur over Dyrhaugsryggen i Hurrungane. En skummel, spennende, slitsom og utrolig gøy opplevelse.

Turen gikk videre over til Danmark med Isabella og Leo. Her prøvde vi teltlivet og jagde bort flått, buldret på bunkere på stranden, besteg Danmarks høyeste fjell, og nøt storbylivet i København.

Vi fikk også oppleve to nye steder i Örebro – vakre Dovrasjödalen naturreservat og det berømte Falkaberget.

September begynte med #nattinaturen, og vi tok turen med alle tre barna til Göljan der vi sov i telt og hengekøyer mens vi lot oss forbause over den vakre stjernehimmelen.

En ellers regntung måned ble avsluttet med et besøk til Tiveden nasjonalpark, som virkelig overrasket!

sälven er flatt, barnevennlig og vakkert

Når oktober kom, var vi klare for enda en tur til Tiveden, denne gangen for å utforske et nytt område med barna. Det ble grottevandring, varm kakao og strandliv.

En plutselig tropevarme midt i oktober fikk oss til å ta turen til Sälven for å oppleve høstfargene, og det skuffet ikke!

vindskydd ved storsjön i Örebro

November begynte på best mulig måte med en telttur til en vakker sjø langt inne i Kilsbergen. Vi fikk skogen, stjernene og varmen fra bålet helt for oss selv i en høstkald skog.

Når lengselen etter fjell ble for stor for turpappa, fikk han en snartur til Tyskland for å gå Alpspitze og Zugspitze i et vær som minnet mer om sommer enn midten av november.

Vi avsluttet november med en tur til vår nærmeste topp for å komme nært snø og vinter, og vi fikk mye mer enn vi hadde forestilt oss!

utsikt mot fjell fra toppen av fluren

Desember har vært en travel måned, men når vi endelig kom til hytta for å feire jul, fikk vi oss en tur på fjellski over Trollheimen.

Årets siste tur gikk til Lekhytteklint, en kjent liten topp utenfor Örebro med ganske formidabel utsikt!

Turåret 2019:

utsikt i nordmarka med bæremeis

Vi har satt oss et viktig mål for 2019 som skal gi oss flere opplevelser, tvinge oss ut av komfortsonen, og lære oss enda mer:

I 2019 skal vi på minst en overnattingstur med barna hver eneste måned gjennom hele året!

For oss som sjeldent overnatter i minusgrader eller når det regner, kommer dette utvilsomt til å by på nye opplevelser! Det blir veldig spennende, og ikke minst lærerikt.

For å få til dette skal vi bestemme hvilke helger vi skal på tur i god tid i forveien. Samtidig vil vi prøve å sove nye steder hver gang, slik at vi alltid opplever nye, spennende steder i løpet av året.

Målet er å få enda mer kvalitetstid sammen, og tvinge oss til den pausen vi får når vi endelig kommer oss ut i naturen!

Utenom dette går turpappa med drømmer om store fjell som skal bestiges i løpet av sesongen.

Vi skal også til Tenerife i slutten av januar, noe som gir oss muligheten til å bestige Spanias høyeste fjell, og vi har lagt opp til mange spennende gåturer i løpet av uken vår i varmen.

Sommeren er enda ikke bestemt, og vi tenker litt på en utenlandstur med alle barna. Hvis det ikke blir noe av, kommer vi uansett til å ha mer enn nok å oppleve både i Norge og i Sverige!

Turåret 2018 var heller ikke nøye planlagt, men mange turer ble det likevel. Å sette seg et mål om å overnatte minst en natt hver måned er en god start for oss, så får vi se hvor det tar oss!

Og selvfølgelig skal vi skrive mer om våre tidligere eventyr som vi enda ikke har fått skrevet om, slik at du kan få enda mer inspirasjon til reisemål og opplevelser!

Hva er dine turmål for 2019?

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!