<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Vakker topptur over Fluren i Trollheimen

23 des, 20180 kommentarer

Lille julaften, hyttetur i Storlidalen, 20 cm nysnø og håp om sol.

Selvfølgelig måtte det bli skitur!

Vi lot barna leke seg med de andre i familien, pakket sekken, og var avgårde før frokost.

Det lå et tungt skylag over toppene rundt 1400 meter, så vi droppet planene om å gå opp til Storbekkhøa, og siktet oss heller inn på en enklere runde i lavere terreng.

Topptur over Fluren med fantastisk utsikt over Trollheimen:

kart topptur til fluren fra norgeskart.no

Fra hytta like ovenfor Bortistu gikk vi inn på et scooterspor mot skaret mellom Fluren og Okla.

Føret var helt perfekt for våre brede fjellski, vi svevde over nysnøen og kom oss fort inn mot ryggen.

Samtidig kom solen frem fra skylaget og lyste opp toppene foran oss.

Ingen andre var ute i fjellet på lille julaften, og det kjentes som vi hadde hele Trollheimen for oss selv!

Når vi kom opp til ryggen som leder opp mot Okla kunne vi se nedover mot det store Gjevillvatnet, og massive fjell ruvet foran oss.

Herifra gikk turen opp mot Fluren, der vi delvis fulgte røde markeringer fra sommerstien for å unngå alt for mye kaving gjennom fjellbjørk.

nysnø og enkel topptur i trollheimen

Det var tidvis bratt, men det gikk veldig lett å komme seg over tregrensa.

Utsikten ble bedre, bredere, større, mektigere, og vi stoppet ofte opp bare for å nyte.

Det siste stykket mot fortoppen til Fluren på 1126 moh var tidvis preget av skare og tynn snø.

Men de forblåste stenene halveis dekket av snø i et sporløst landskap var bare med på å gjøre turen for oss!

Og når vi kom opp til toppvardene som lå spredd her oppe, var vi fra oss av begeistring!

Plutselig kunne vi se ned til både Storlidalen og Gjevillvatnet, og et panorama av snøkledde fjell.

Vinden tok seg opp på toppen, og vi suste fort videre opp mot selve Fluren.

toppturfølelse fra storlidalen til fluren

Selv om hovedtoppen ligger på 1168 moh, ruver den mye høyere enn fortoppen vi nå bevegde oss bort fra.

Det krevde litt navigering i det kritthvite landskapet for å finne beste vei til toppen, men det tok ikke lang tid før vi var oppe.

Til enda en helt ufattelig utsikt!

Selv om skyene lå tungt på himmelen, lyste sola opp fjellene og landskapet under oss. Og det var ubeskrivelig vakkert!

Vi nøt utsikten og belønningen med å komme opp hit, før vi satte kursen ned mot Storlidalen igjen.

Nedkjøringen var helt perfekt i sporløs puddersnø, og vi suste nedover slake fjellsider mens fjellrypene fløy forvirret rundt oss.

Når vi kom ned til tregrensa ble det straks litt mye brattere og krevende, noe som ikke er vår styrke i det hele tatt.

Her fikk vi testet ski og kropper med mange fall i nesten uendelig dyp løssnø.

Vi kavet oss over og under bjørketrær, prøvde å kjøre sikksakk mellom trærne, men klarte det aldri helt.

Det var heller ikke lett å finne veien, men til slutt kom vi endelig ned på scootersporet igjen, og kunne ta seiersetappen inn til hytta.

Dette er kanskje en av de enkleste toppturene i Trollheimen, men det ga en utrolig belønning, spesielt når vi hadde fjellet helt alene dagen før julaften!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!