Vår første natt i hengekøye med barn!

7 mai, 2018 | 0 kommentarer

Det er blitt virkelig populært å sove ute i hengekøye for tiden, og vi ville se om det lot seg gjøre med et lite barn!

Fordelene med å sove i hengekøye er mange -> det er mindre å bære på, du får en utrolig utsikt, også er det skikkelig digg!

Vi er jo i utgangspunktet utpregete teltmennesker, og vi elsker å sove i telt! Å ha et lite rom med naturen like utenfor kjennes eksklusivt og helt magisk på samme gang.

Men nå var tiden inne for å prøve hvordan det er å sove i hengekøye.

Siden vi bare hadde søndagen på oss før Isabella skulle på jobb på mandags morgen, gikk turen til vårt gamle favorittsted ovenfor Skullerud i Østmarka.

Hit er det lett å komme fra og til t-banen, også kan vi trille vognen opp en god del av veien før vi går inn på stien.

Med andre ord en perfekt plass for vår første natt i hengekøye med barn!

Kun det mest nødvendige ble pakke med på denne turen. Vi måtte ha med ekstra klesskift til Isabella, og det var meldt kaldt på natten, så det ble med en god del ull og varme klær.

Vi hadde bare to hengekøyer, så vi fikk finne ut av hvordan vi løste det i løpet av natta, men vi tok med et soveposetrekk i tilfelle.

Resultatet ble en stor sekk til Viggo og en liten sekk til Isabella som fikk bære Leo i bæresele på magen.

Fra vi låste fast vogna på enden av veien til vi gikk inn i skogen skjedde det noe med oss alle.

Skuldrene falt ned, blikket gikk opp og rundt oss. Inn i skogen og nært lyder, lukter og opplevelser igjen. Leo ville stoppe opp og kjenne på alle trær underveis.

barn i østmarka

Stien opp til vår lille hemmelige plass innebærer klyving, forsering av falne trær og jaging av edderkopper. Men vi kom oss opp også denne gangen, selv om det var mye varmere enn i september når vi var her sist.

på telttur i marka

Vel oppe på teltplassen fikk vi slått opp hengekøyene våre, og vi var raske med å samle ved mens vi tok bleieskift og underholdt Leo. Det var enda et par timer til leggetid, så vi gikk en times tid på tur inn i marka for å utforske.

Her oppe på Skullerudåsen var vi helt alene på en søndags ettermiddag, og vi fikk oppdage alle markas ulike stemninger – både topper og dalbunner, myr og sletter på den lille turen vår.

skullerudåsen

Når Leo skulle legge seg i 7-tiden kom de første utfordringene. Det var jo alt for lyst og alt for spennende til å sove i en hengekøye! Leo reiste seg opp i køya, prøvde å komme seg ut.

Isabella endte opp med å måtte stå og gynge på køya samtidig som hun holdt den lukket mens hun sang nattasanger i nesten en time før Leo klarte å falle til ro.

Ikke digg!

leo sover godt i hengekøya for nå

Så fort han hadde sovnet fikk vi tent bål og laget oss middag. Vi lyxet det til med deilige bønne-fajitas på primusen, og delte en flaske vin foran bålet.

vi lager fajitas på primusen

Solnedgangen som kom senere på kvelden var til å dø av, og mens vi nøt den sittende sammen i hengekøyen kom det en rev på besøk i leieren vår.

Det var et mektig møte med naturen, men reven virket nesten vant med mennesker og var vanskelig å jage bort! For en opplevelse bare en halvtime unna sivilisasjonen!

den vakreste solnedgang i østmarka

For å gjøre det enklest mulig fikk Viggo sove under åpen himmel foran bålet, mens Isabella tok sin egen hengekøye og flyttet den nærmere Leo under natta.

Leo våknet selvfølgelig flere ganger, og til slutt fikk han sove i køya med mamma.

utsikten fra hengekøya

Det ble ikke en enkel natt for noen av oss, men når sola vekte oss like før klokka 6 dagen etter, kjente vi oss mer uthvilte enn det vi har vært på lenge.

Leo har våkna og er i godt humør etter en natt i hengekøye

Å sove i hengekøye med barn er kanskje ikke bedre eller lettere enn å sove i telt, men det har sine absolutte fordeler også! Dette kommer vi til å prøve igjen, og gjerne med andre typer hengkøyer enn de vi brukte fra Ticket To The Moon!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!