<link rel="stylesheet" id="bibblio-rcm-css-css" href="//cdn.bibblio.org/rcm/4.6/bib-related-content.css" type="text/css" media="all">

Vinterteltur til Lauvtjern i Østmarka

19 mar, 20170 kommentarer

Denne helgen fikk vi besøk fra Sverige, og det var meldt strålende sol! Da var det ingenting annet å gjøre enn å finne en ny plass vi kunne utforske, og denne gangen falt valget på Lauvtjern i Østmarka.

Å dra på telttur med barn til nye områder rundt Oslo er noe vi elsker å gjøre!

Vi har vært mye rundt Hauktjern og Nøklevann, men aldri i området rundt Lutvann, så da var det bare å gripe sjansen!

Merkelig nok hadde vi ikke hørt om noen som hadde teltet i Østmarka på vinteren før, men vi fikk la det stå til – det var jo snart vår!

Isabella hadde bare 2 måneder igjen til termin, men var fremdeles i bra form.

Soveposen passet ikke lenger, men vi fikk lånt oss en større pose for helgen, og fikk pakket smart nok til at Isabella slapp å bære for mye vekt gjennom skogen.

Barna tok selvfølgelig sin del av bagasjen, også fikk vi fordelt litt over på våre besøkende.V

i kom oss enkelt til starten på stien ved å ta t-banen, og så fort vi kom inn i marka merket vi at vi kanskje ikke var helt forberedt på dette…

Det var jo is overalt!!

østmarka på telttur på vinteren

Vi hadde ikke med brodder, og var ikke forberedt på at det skulle være så glatt.

Men vi gjorde et eventyr av det, barna syntes det var utfordrende og gøy, og vi voksne fikk treng muskler vi ikke visste at vi ikke hadde.

Vi kom ganske raskt frem til Nøklevannet der vi tok en liten pause, forsøkte oss usikkert ut på isen og hørte hvordan det brakte og smalt rundt oss.

Videre gikk turen ganske mye oppover hele veien, noe som fikk oss til å bli ekstra godt kjent med steiner, busker, trær og hverandre på veien for å klare å kave oss oppover den isglatte stien.

Vi gledet oss til nedturen!

Barna var ved godt mot, sola skinte, og vi fikk raskt bedre utsikt når vi kom høyere.

Det ble mindre mennesker og vi så elgspor i snøen, plumpet ned i iskaldt myrvann og klatret over store steiner.

Når vi akkurat hadde gått over den siste bukkene-bruse-broen og ikke trodde vi kunne gå mer, kom vi til et bittelite, islagt vann midt i skogen.

Vi var fremme!!

på tur i østmarka med barn

Det tok en god stund å finne teltplass som ikke var helt nediset.

Bakken var hard, kongler var frosset fast der det ikke var is, og det var knapt en myk plass å sette opp teltet eller slå inn en plugg. Men vi klarte oss!

Vi delte oss opp så noen fyrte opp bål og hentet ved, noen satte opp telt og andre utforsket området.

Kvelden gikk med på å grille pølser over bålet og fortelle røverhistorier, og mens vi la oss ned i soveposene den natta hørte vi hvordan isen brølte og knakte som om det var troll som var ute og gikk i skogen.

bål ved lauvtjern i østmarka

Dagen etter våknet vi til solskinn og fuglesang, og veien tilbake gikk enda fortere og var enda mer gøy enn veien dit!

Nå fikk vi ake på rumpa hele veien ned!

Nok en fantastisk nærtur og eventur med barna!

Vi i Turfamilien skriver om våre turer høyt og lavt med og uten barn i Norge og utlandet. Vi vil at alle skal komme seg ut på tur, uansett om du har små, store eller ingen barn. For å bli bedre kjent med oss kan du lese mer på denne siden. Legg også gjerne igjen en kommentar til oss, så vi kan bli bedre kjent med deg!